Negatívny marketing ako cesta k úspechu? Dunajský pivovar to skúsil

Dunajský pivovar

Aj na našej stránke sme už viackrát spomenuli, že malé pivovary by nemali zabúdať na marketing. Ten je z pohľadu ich budúcnosti dôležitý. Ako sa zviditeľniť, ukázal Dunajský pivovar, o ktorom sa v posledných dňoch naozaj veľa rozprávalo. Otázka je, či takýto marketing prinesie aj úspech.

Nie je čas či chuť

Marketing bol, je a vždy bude súčasťou podnikania. Či už ide o plánovanú aktivitu, alebo len malé kroky, ktoré vedú k rastu obľúbenosti značky. V prípade malých pivovarov je situácia o čosi zložitejšia. Aj keď časť pivovarov vznikla ako vedľajší produkt podnikania, časť z nich sú malé rodinné podniky, kde jeden človek pivo neraz varí, rozváža i predáva. V takomto prípade nie je čas vymýšľať, ako pivo zviditeľniť.

Nehovoriac o tom, že by mali vyčleniť peniaze na nejakú reklamnú kampaň. Aj v novodobej histórii malých pivovarov sme zaznamenali málo reklamných kampaní. Aj preto je zaujímavý krok Dunajského pivovaru, ktorý zaujal svojim statusom na sociálnej sieti. A pokojne ho môžeme nazvať aj marketingovým trikom.

O čo išlo? V utorok 18. mája zverejnil na svojej sociálnej sieti status s tablom politikov. „Tak ako väčšina z vás milí členovia Vlády Slovenskej republiky, tak aj my sme fanúšikmi vizuálnych pomôcok. Tu máme tú základnú pre náš personál aby ste boli opoznaní, predsa cez tie rúška v médiách vás nie každý pozná podľa tváre. Blacklist, keď chcete zoznam neželaných hostí sme rozšírili o štátnych tajomníkov a o nespornú ikonu pandémie Mareka Krajčiho,“ napísal pivovar.

Status sa rýchlo stal virálnym. Dnes má 1,2-tisíca zdieľaní, 1,4-tisíca interakcií a vyše 700 komentárov. A nie len to. Statusom sa zaoberali viaceré média. Okrem iného aj Nový Čas či Topky, ktoré patria medzi najčítanejšie médiá na Slovensku.

Úspech zadarmo?

Dunajský pivovar tak prakticky zadarmo získal publicitu. Aj keď slovo „zadarmo“ musíme dať do úvodzoviek. Nič nie je zadarmo. Tento krok sa môže ľuďom páčiť, ale aj nemusí. Mohli by sme ho nazvať aj agresívnym alebo negatívnym marketingom.

Aj keď majiteľ pivovaru argumentuje tým, že len sa snažil poukázať na problémy gastra a kultúry, výsledky zviditeľnenia nemusia byť jednoznačné. Aj pod statusom sa našli takí, ktorým sa prístup pivovaru nepáčil.

Spájať politiku s biznisom nie je šťastná záležitosť. Politika totiž polarizuje spoločnosť a zbytočne vyvoláva vášne. To je pritom v rozpore s pivnou filozofiou ako takou. Všetci predsa vieme, že baviť sa pri pive o politike nie je cesta do pekla. Ďalšou vecou je vyhlasovať dopredu, že nejakého zákazníka neobslúžite.

Aj keď sa o Dunajskom pivovare veľa popísalo, otázne je, čo si z tejto publicity odnesú čitatelia. Pivovar si totiž nebudú pamätať kvôli dobrému jedlu či pivu, ale kvôli tomu, že nechce obslúžiť vládnych politikov…

Prečítajte si aj

Brontvai provokuje veľkých: „My nie sme dáždnikové pivo“