Ako sa Česi a Američania o značku piva sto rokov súdia

Budweiser_0

Hádky o pivo môžu byť rôzne. Raz intenzívne, inokedy menej. Jedna hádka však vo svete nemá obdobu. Vyústila v súdne spory, ktoré sa začali pred viac ako sto rokmi a trvajú prakticky dodnes. Reč je o sporoch o používanie označenia Budweiser. Na jednej strane je pre náš región tradičný pivovar Budejovický Budvar, na strane druhej americký gigant Anheuser-Busch Inbev. Začiatok sporov je datovaný na rok 1907. My sa však najprv pozrime na korene sporu o pár rokov skôr.

Píše sa rok 1857 a nemecký emigrant Eberhard Anheuser sa rozhodne, že v Amerike si splní sen. Za oceánom chce variť „európske pivo“, ktoré tam získava čoraz väčšiu popularitu. Keďže však nechcel začínať odznova, kupuje bavorský pivovar v Saint Louis. Ten produkuje pivo európskeho typu. Ani nevie, že zakladá pivovarnícky gigant, ktorý sa o niekoľko desiatok rokov bude zaraďovať medzi najväčšie na sveta. Smerovanie podniku však výrazne ovplyvňuje jeho ďalší riaditeľ. Po Anheuserovi totiž preberá podnik jeho zať – Adolphus Busch. Tiež pôvodom Nemec, ktorý sa netajil tým, že inšpiráciu pre smerovanie pivovaru nachádza v Európe. Okrem toho, že zo starého kontinentu pochádzal, do Európy pomerne často chodieval. Ako obchodník blúdil aj po Česku. Pre potreby pivovaru napríklad obchodoval aj s producentmi českého chmeľa.

Aby tých Nemcov nebolo málo, na scénu prichádza tretí emigrant. Tentokrát ten, ktorý presadí aby pivovar varil pivo, inšpirované tým z Českých Budejovíc. Carl Conrad presvedčil Buscha, aby Amerike ponúkli pivo českého typu. A tak sa v roku 1876 dostáva do sveta pivo Budweiser. Inak slovné spojenie odvodené od nemeckého pomenovania Budweis, ktoré označovalo České Budějovice. Bolo nespochybniteľné, že sa Američania nechali inšpirovať v Česku. Problém bol však ten, že s oficiálnym označením piva vyrukovali skôr ako v Česku. Aspoň na tom neskôr založili svoju obhajobu.

V Budějoviciach totiž Český akciový pivovar (predchodca Budejovického Budvaru) vznikol až v roku 1895. Každopádne česká strana neskôr poukazovala na to, že tradícia varenia piva na juhu Čiech spadá až do roku 1265, kedy mesto získalo od kráľa Přemysla Otakara II. privilégia na varenia piva. Bolo len otázkou času, kedy na seba obe značky narazia. Stalo sa tak v roku 1907, po tom čo si Anheuser registroval ochrannú značku Budweiser a rozhodol sa so svojim pivo expandovať do sveta.

Riaditeľ pivovaru Anheuser-Bush August Bush (v strede) na snímke so svojim dvoma synmi Adolphusom III (vľavo) a Augustom Jr. v roku 1933 pózujú po skončení prohibície v USA.
Riaditeľ pivovaru Anheuser-Bush August Bush (v strede) na snímke so svojim dvoma synmi Adolphusom III (vľavo) a Augustom Jr. v roku 1933 pózujú po skončení prohibície v USA.

 

Paradoxne, prvá dohoda medzi oboma pivovarmi bola uzavretá pomerne rýchlo. Už v roku 1911 sa obe strany dohodli, že pojem „Budweiser“ je odvodený od zemepisného označenia a môžu ho používať obe strany. Česi si však presadili, že americký Budweiser sa nemôže predávať v Európe. Navyše, len na pive z Českých Budejovíc môže byť označenie „Original“. Tento stav vydržal len do roku 1937. Expanzia Čechov do Ameriky vyústila v nový konflikt, ktorý vyriešila nová dohoda. Tentokrát pre českú stranu výrazne nevýhodná. Za finančnú kompenzáciu sa totiž zriekli používania spojení Budweiser, Bud a Budweis na svojich produktoch v Amerike.

Ďalšie roky boli pomerne pokojné. Spory sa rozhoreli až po roku 1994. Pred týmto dátumom sa totiž Američania pokúsili získať český pivovar v privatizácií. Došlo už dokonca aj k rokovaniam, ktoré však štát stopol. Česi si spočítali 1 + 1 a zhodnotili situáciu. Obávali sa totiž toho, že Američanom ide iba o značku. Pivovar jednoducho vyňali spod privatizačných zmlúv a patrí štátu do dnešných dni. Tento krok však odštartoval ďalšiu vlnu sporov. Američania sa v nich väčšinou snažili vymazať ochranné známky Čechov v tej-ktorej krajine. Vo väčšine prípadov boli neúspešní.

Jedným z najvýznamnejších rozhodnutí bolo to vo Veľkej Británii, kedy súd žiadosť Američanov zamietol a dovolil predávať značku obom skupinám. Spory sa v niektorých krajinách vedú do dnešných dní. Česi predávajú svoje pivo v Amerike pod označením Czechvar. Úsmevne na celej veci vyznieva to, že o obe strany v Amerike spolupracujú. Česi tam totiž využívajú distribučnú sieť Anheuser-Busch Ibnev.