Základom pivovarníckeho biznisu je to, aby sa pivo varilo a dobre predávalo. Na konci dňa by mal byť určitý profit, ktorý dáva zmysel celej snahe. Majitelia pivovarov sa však vedia svojim remeslom aj baviť, hoci ich vtipy a tajné odkazy nemusí každý pochopiť.
My sme sa pozreli na vtipné odkazy majiteľov, ktoré bežný pivár nemusí zachytiť. Možno išlo len o náhodu a možno to cielili presne tak, ako sme to pochopili my.
Pivo, ktoré píli
Všimli ste si, že martinský pivovar Martins má zaujímavé motto, ktoré používa na banneroch či reklamách? Už nejaký čas používa slovné spojenie „Pivo, ktoré píli“ s tým, že logo pivovaru predstavujú dve pílky. Nie je to celkom náhoda. Za pivovarom totiž stoja bratia Pilkovci. Aj takto vtipne a nenápadne zakomponovali svoje meno do identity pivovaru.
Nie je klas ako Klas
Svoje meno do piva vložila aj rodina Klasovcov, ktorá stojí za trnavským pivovarom Sessler. V ich ponuke môžete nájsť aj pivo Zlatý klas. Ide o 14-stupňový ležiak, ktorý sa podľa nás podaril. Ide pritom o retroedíciu. Na etikete je pán s klasmi obilia.
Náhoda s akcionárom?
S názvom piva sa pohral aj pivovar Kaltenecker. Na trh totiž uviedol pivo s názvom Husár. Na etikete bol vojak, ktorý mal možno evokovať jazdca uhorského vojska. Vtip bol (možno) v tom, že jedným z akcionárov (resp. zástupcov) pivovaru je Juraj Husár. Bola to náhoda? Nemyslíme.
Od počiatku či Počiatka?
Keď sme už pri prepojeniach pivovarov s ich majiteľmi, pomerne kontroverzne sa so zákazníkmi pohral Donovalský pivovar. Ten si hneď pri otvorení vybral zaujímavé motto: „Poctivé pivo od počiatku.“ Prečo to bolo kontroverzné? Pivovar je od začiatku spájaný s bývalým politikom Smeru Jánom Počiatkom.
Pre každého jedno
Možno sa to nezdá, ale vymýšľa mená pre pivá v ponuke nie je jednoduché. Aj keď dnes má Holíčsky pivovar Wywar v ponuke mnoho pív, ktoré majú rôzne mená, na začiatku išiel po rodinnej linke. Mená jednotlivých pív totiž vyberal podľa krstných mien príslušníkov rodiny. A tak v ich ponuke môžete nájsť pivá ako Jozef, Ján, Martin, Anna či Peter.