Topvar či Šariš? Zabudnite. Pivovar z východu ťahajú české pivá

Šariš, Plzeňský Prazdroj Slovensko, fľašková linka,

Druhý najväčší pivovar na Slovensku bilancuje. Plzeňský Prazdroj Slovensko, ktorý ešte donedávna niesol meno Pivovary Topvar, sa môže pochváliť päťpercentným nárastom predaja piva za rok 2017. Za rast však vďačí predovšetkým českým značkám a pivám, ktoré buď vo Veľkom Šariši vyrába, alebo dováža na Slovensko.

Nárast Plzne

Vlani sa podarilo skupine predať na Slovensku vyše 1,5 milióna hektolitrov piva, čím vylepšila medziročne svoje čísla o takmer päť percent. Vďačí za to hlavne českým značkám. Napríklad predaj piva Pilsner Urquell vzrástol u nás medziročne o vyše 14 percent. Túto značku pritom pivovar oficiálne dováža z Česka a nevyrába sa u nás. „Nárast zaznamenali aj ostatné prémiové české ležiaky Gambrinus a Radegast, ktorých predaj vzrástol o viac ako 43 percent,“ píše sa v oficiálnej správe pivovaru.

Samotné vedenie pivovaru zaznamenalo zmenu správania spotrebiteľov. „Preferencie Slovákov sa presúvajú. Mimoriadne obľúbenú kategóriu prémiových ležiakov, ku ktorej stále inklinujú najviac, dopĺňa segment nealkoholického piva, ku ktorému spotrebitelia čoraz častejšie smerujú,“ hodnotí Martin Grygařík, obchodný riaditeľ spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Práve pri značke Birell, ktorá je síce česká, ale varí sa aj vo Veľkom Šariši, zaznamenali vlani takmer 30-percentný nárast predaja. Pomohlo tomu aj rozšírenie portfólia o nové príchute nealkoholického piva.

A kde sú slovenské značky?

Najpredávanejšou značkou z portfólia spoločnosti bol Velkopopovický Kozel. Toto pivo varia aj vo Veľkom Šariši. Kde sú však slovenské značky ako Šariš, Topvar či Smädný Mních? V tlačovej správe je spomínaná len prvá z nich.

„Šariš Zlatá 12° zaznamenala viac ako 20-percentný nárast objemu predaja z pultov predajní, pričom toto pivo preferovali najmä zákazníci na východe Slovenska,“ píše sa v tlačovej správe. Nárast však zaznamenal len v maloobchodnom predaji, ktorý je pre pivovary menej výhodný ako predaj cez segment HoReCa.

Šariš je jedinou slovenskou značkou, ktorá  sa opiera aj o výraznejší marketing. O ďalších značkách sa to povedať nedá. Kým Smädný Mních je klasické ekonomické pivo bez nejakej histórie, smutnejší je osud Topvaru. Fakt je ten, že značka sa postupne vytráca z povedomia bežných pivárov.

Pripomenieme len, že v roku 2002 ohlasoval topoľčiansky pivovar Topvar rekord. Na trh dodal vyše 660-tisíc hektolitrov piva pod značkou Topvar a svoju kapacitu využíval naplo. Situácia dnes? Podiel značky je zanedbateľný a neaktívna je aj facebooková skupina Topvar. Posledný príspevok na nej je ešte z marca 2015.

Spoločnosť Plzeňský Prazdroj Slovensko u nás zamestnáva viac ako 650 ľudí. Do jej portfólia patria značky Pilsner Urquell, Šariš, Velkopopovický Kozel, Radegast, Gambrinus, Topvar, Smädný Mních, Excelent, Birell či Kingswood a Frisco. Spoločnosť patrí pod jednotku Asahi Breweries Europe Group, ktorá vznikla po akvizícii piatich stredoeurópskych pivovarníckych spoločností japonskou pivovarníckou spoločnosťou Asahi.

Snímka: Plzeňský Prazdroj Slovensko