Hlavná pivná sezóna sa opäť rozbehla a mnohí z nás sa okrem iného tešia na pivné festivaly. Ako ukazuje náš Kalendár pivný festivalov, vyzerá to tak, že sme na pandemické časy (aspoň zatiaľ) zabudli. Otázka je, ktorý pivný festival navštíviť a čo od neho čakať.
Návrat klasiky
Uplynulý víkend sa v Stupave uskutočnil ďalší ročník podujatia Stupavský pivný fest. Aj pri tomto festivale, podobne ako pri iných, sme zaznamenali dvojročný koronový výpadok. To je už dosť dlhá doba na to, aby sa pretrhla nadväznosť či tradícia.
V Stupave však k pretrhnutiu väzieb nedošlo. Podujatie môžeme dávať za vzor podobných, lokálnych festivalov, ktoré môžeme pokojne označiť nálepkou „rodinné“. Áno, stále je to v prvom rade pivný festival (väčšina účastníkov tam idem na pivo), zakladatelia a organizátori však už na začiatku nastavili vhodný mix programu aj doplnkových služieb.
Ak chcete, aby sa vaše podujatie stalo v regióne kultovým, nemôžete len zavolať pivovary a stánky s jedlom. Áno, fungovať to samozrejme môže, ale zloženie návštevníkov bude mať ďaleko od rodinného podujatia.
Stupavský pivný festival sa v prvom rade môže pochváliť geniálnym prostredím. Akcia je totiž situovaná do Kaštieľskeho parku. Ten je jednak priestranný, ale aj plný stromov. Aj keď je vonku horúčava, prírodné dispozície vytvárajú priestor chrániaci pred priamym slnkom.
Stále sa to dá ľudovo
Už od počiatočných ročníkov (našli sme rok 2014) organizátori mysleli aj na deti. Možno si poviete, čo majú robiť deti na pivom festivale? Ale je to zlé uvažovanie. Cieľom takýchto akcií nie je „ožrať“ čo najväčší počet ľudí. Cieľom by malo byť vytvorenie pohodovej rodinnej atmosféry.
A to sa v Stupave opakovane darí dlhodobo (a nezmenila to ani koronová pauza). Koncept celého podujatia je nastavený tak, že nemáte problém naň prísť s celou rodinou. A nie je to len o tom, že organizátori zabezpečili skákacie hrady. Okrem iného pripravili program aj pre deti.
Ale festival by sme nechválili, keby nebola splnená aj pivná zložka. Akcie sa zúčastnila zhruba desiatka pivovarov. Kto chcel, ten si vybral. Na sociálnych sieťach sme zachytili kritiku niektorých podujatí, kde boli ceny piva prestrelené.
Tu to tak nebolo. Stupava ukázala, že pivný festival nie je len predraženou alternatívou podnikov. Naopak, malé tretinkové pivo ste si tu mohli dať dokonca aj za jedno euro (obvyklé pivo s objemom 0,4 litra stálo okolo 2,20 eura). Prakticky všetky pivovary mali nastavené cenníky tak, aby nikoho neodradili.
Mix výborného prostredia, dobre nastaveného sprievodného programu aj vhodnej pivnej ponuky (keď ste nemali pocit, že pivovary prišli na podujatie zbohatnúť) vytvára zo Stupavského pivného festivalu kultovú záležitosť. Bodaj by takýchto podujatí bolo viac.
Pozrite si, ako to vyzeralo na podujatí Stupavský pivný fest
Pozrite sa, ako to vyzeralo na podujatí v roku 2015