Aj keď sme sa pred pár mesiacmi zhodli na tom, že pandémia priniesla na gastroscénu najhoršie obdobie v modernej histórii, po nej neprišlo k „vydýchnutiu“. Naopak. Situácia je pred zimou napätá aj kvôli vysokej inflácii a extrémnym nárastom cien energií. Aj o tom sme sa porozprávali s Ferdinandom Erteltom z pivovaru Frambor.
Situácia je dramatická
Frambor nie je klasický kamenný pivovar. Aj keď si za domov udáva Žilinu, pivo varieva v Česku. Značka je silná hlavne na severe Slovenska, poznať ju však môžu aj pivári napríklad v Bratislave. Aj preto vedia zhodnotiť to, v akom stave sa dnes trh nachádza.
Majiteľ pivovaru hovorí, že situácia na trhu je pomerne dramatická. „Ľudia sa do prevádzok nevrátili v pôvodných predpandemických počtoch. Aj keď cez leto to až taký veľký problém nebol, predpokladám, že zima, vzhľadom na stále stúpajúcu cenu piva a nákladov na prevádzku, bude extrémnym sitom a veľa prevádzok skončí,“ myslí si Ferdinand.
Frambor hovorí, že z ich pohľadu zatiaľ predaje idú aj keď vidia veľkú zmenu v správaní zákazníkov. Tí začínajú vo veľkom nakupovať pivo „zo sebou“ na záhradu. Kým pred dvoma rokmi tvorili takéto predaje len necelé percento či menej, tento rok to bolo už 10 percent z celého predaja. „Je to pomerne výrazná výstraha pred studeným polrokom, ktorý nás čaká,“ varuje Ferdinand.
Zmena správania
Majiteľ pivovaru hovorí o zmenách na trhu. „Pandémia zmenila ľudské myslenie a spolu s vojnou na Ukrajine zmenila spôsoby správania a plány u veľa ľudí. Samozrejme, zodvihla energie do výšok, ktoré nikto nepredpokladal. Navyše ešte nie je koniec,“ opisuje hlavné faktory zmeny Ferdinand.
A ako oni reagovali na všetky zmeny? „Snažili sme sa minimalizovať náklady na prevádzku, nevarili sme pivo do zásoby a zmierili sme sa s tým, že nejaký čas nebudeme rásť,“ vysvetľuje majiteľ.
Ten verí, že dôležité bude prečkať. „Sústreďujeme sa teda na prežitie, udržanie kvality piva a maximálnu možnú starostlivosť o našich súčasných partnerov, pretože oni sú tí, ktorí budú mať problémy v zime najväčšie. Budúci rok predpokladáme prvé záblesky svetla na konci tunelu. Ale aj veľa kostier v ňom,“ naznačuje.
Od toh osa odvíjajú aj plány na ďalšie mesiace. „Potrebujeme v zdraví psychickom a finančnom prečkať nasledujúce kritické obdobie spoločne s našimi partnermi, postupne sa adaptovať na novú situáciu a pomaly sa presadzovať kvalitou a chuťou piva Frambor. V podstate sa na našich plánoch nezmenilo nič, iba sme mierne ubrali z očakávaní,“ uzatvára rozprávanie Ferdinand Ertelt z pivovaru Frambor.
Prečítajte si aj
Snímka: Pivovar Frambor