Aj keď si český kočovný pivovar Crazy Clown uvádza ako domovskú adresu Brno, považuje sa za československý pivovar. Majú na to právo. Kým Jakub Rendl je doma za riekou Moravou, Martina Nagyová je Slovenka. S Jakubom sme sa porozprávali nielen o histórii pivovaru, ale aj o aktuálnych plánoch či pohľade na pivovarský trh v oboch krajinách.
Ako ste sa vlastne dostali k vareniu piva?
To tak pijete, pijete, pijete… no a zrazu varíte. Vyzerá to ako vtip, ale je to tak. A myslím, že to tak má skoro každý. Začali sme ako ambasádori Pilsner Urquell, potom sme sa dostali k iným druhom piva a zistili sme, že svet piva je oveľa rozmanitejší a nie je to len o českom ležiaku. Teda nie, že by český ležiak už nebol dobrý, ale kačicu tiež nejeme na obed každý deň, že áno? No a po jednom takom výlete do Belgicka sme si povedali – prečo neurobiť tento pivný svet ešte bohatší?
Kedy vznikol nápad založiť si pivovar?
Jedného januárového večera roku 2016, cca asi mesiac pred tým, než sme varili našu prvú várku. Sedeli sme si tak na gauči a už ani neviem, kto z nás tú vetu predniesol, ale bola to táto: „A čo si takto začať variť vlastné pivo?“ No a pretože sme do všetkého ihneď „hrr“, za chvíľu bol na svete názov, čo budeme variť atď.
Prečo práve Crazy Clown?
Pretože máme radi experimenty a Davida Lyncha. A to je veľký experimentátor – ako v maľovaní alebo vo filmoch, tak v hudbe. A jedno z jeho experimentálnych hudobných albumov sa volá Crazy Clown Time. Ani sme nad tým veľmi nepremýšľali – akonáhle sme videli tento názov, bolo nám jasné, že to musí byť Crazy Clown.
Ale pretože toto už sme celkom dosť ľuďom povedali, máme pre čitateľa oPive.sk jednu takú perličku. Než sme prišli s názvom Crazy Clown, mali sme v pláne pomenovať značku Barbier. Áno, niektorí z vás možno uhádli, že to má byť narážka na známe bábiky Barbie. Konceptuálne sme to chceli poňať ako úplný gýč a zároveň tým tak upozorňovať na to, že gýčovitosť má až veľmi veľkú úlohu v ľudských životoch…
Ako sa pozeráte na pivnú scénu v Česku?
Česká pivná scéna je veľmi poznamenaná… no ako to povedať… no vlastne „česstvím“. Veľmi veľa konzumentov si hlása také to svoje: „ma nezaujímajú tieto parfémované blbosti z cudziny, ja chcem poriadny tradičný český ležiak.“ Alebo „áno, to sú tieto módne pivá“ či „čo to do toho piva dávate za sračky?“
Samozrejme, český ležiak je niečo, na čo by Čech mohol byť právom hrdý. Teda keby ho nevymyslel Nemec a to kvôli tomu, že sa pred rokom 1842 nedalo pivo v Plzni piť. Ale to už je iný príbeh.
Dôležité je to, že český konzument stále veľkým spôsobom ovplyvňuje pivnú scénu práve kvôli českému ležiaku. Česi sú zvyknutí, že český ležiak je lacný a je český a preto ho budú piť. Špeciálne pivá sú tu stále ešte v menšine a to hlavne kvôli cenám. A ďakujeme za všetky tie pivovary a pivných nadšencov, ktorí sa neboja variť a piť niečo iné.
Odlišné trhy
Čím je podľa vás situácia na slovenskom pivovarníckom trhu iná?
Podľa nášho skromného osobného názoru je slovenské pivovarníctvo oveľa otvorenejšie niečomu novému. Pivo je celkovo na Slovensku oveľa drahšie. A tým myslíme aj tie klasické veľké značky. Plzeň za dve éčka si v Čechách dáte akurát tak v luxusnej reštaurácii alebo turistickej pasci. Ale nie v pivnici. Na Slovensku sa začali variť „kyseláče“ snáď o dva roky skôr, ako u nás v Čechách. A to sú teraz veľký trend. Slovenské pivovarníctvo nám pripadá tiež oveľa hravejšie, ale zároveň to vyzerá, ako keby ste to mysleli viac vážne. Viac vám k tomu asi nepoviem.
Vidíte na slovenskom trhu aj nejaké pivovary, ktoré vás inšpirujú?
Tak určite – napríklad Hellstork nás inšpiroval s kyseláčmi. V čase, keď v Čechách nikto nevaril štýly ako sú Berliner Weissa a podobne, sme ochutnali Miami Weissa od Hellstorka a vedeli sme, že tento pivný štýl si chceme určite niekedy vyskúšať. Problém bolo nájsť pivovar, v ktorom by sme to mohli realizovať.
No a potom je tu Kazo a jeho Unorthodox. To si tak vymýšľate pivo, plánujete, kde a kedy ho uvaríte a zrazu zistíte, že Kazo to dal práve do predaja, o mesiac neskôr s niečím podobným prišli aj v iných pivovaroch okolo a nakoniec to vlastne musíte vzdať. Ale nehneváme sa na naňho, je to paráda, že máte na Slovensku také pivovary.
A aby sme vám povedali aj niečo aktuálneho, tak teraz nás inšpiroval aj košický Hostinec. Veľmi nám zachutilo ich pšeničné pivo BB Love s lesnými plodmi a tiež s malinami a niekoľko ďalších verzií, ale bohužiaľ v Česku sa ovocie napcháva primárne do kyseláčov, tak sme si niečo podobné museli uvariť sami. Akurát to bude len s malinami. Ale inšpirácia tam je.
Na turné
Ako kočovný pivovar, neuvažujete nad tým, že by ste sa chceli usadiť?
Tak samozrejme, že by sme sa radi usadili, ale nie je to úplne jednoduché. Máme veľké nároky na priestor, v ktorom by sme chceli pivovar mať a nechceme v tomto prípade robiť žiadne kompromisy. Jedným z dôvodov, prečo by sme chceli mať vlastný pivovar je aj to, že si tam budeme môcť naozaj robiť presne, čo chceme a technológiu si budeme môcť navrhnúť tak, ako potrebujeme.
Začínate turné po Česku a i Slovenskom. Prečo obe krajiny a čo od toho očakávate?
Crazy Clown tvoria dvaja ľudia – zástupcovia oboch týchto krajín. To z nás robí československý pivovar a preto by sme mali mať turné v oboch týchto krajinách. A hlavne sa veľmi tešíme na Slovensko, veľmi dobre sa u vás pije.
Dúfame, že si tento rozhovor prečítajú aj Česi a budú sa snažiť na českých zastávkach Cthulhu tour ukázať opak. A čo od toho očakávame? Tak radi by sme tým zvýšili povedomie o značke. Tiež by sme sa chceli stretnúť s ľuďmi, ktorí naše pivo pijú a zároveň im priblížiť, prečo sú naše piva také, aké sú. Na facebooku je to strašne neosobné a nikdy tam nemôžete napísať úplne všetko. Na toto tour sme aj pripravili nejaký merchandising a tak bude po prvýkrát možnosť si kúpiť tričká s naším logom. Ale to sa ešte nechajte prekvapiť.
Aké máte plány do budúcna?
To záleží ako veľkú vzdialenosť myslíte. V blízkej budúcnosti chceme hlavne zvýšiť podiel fľaškového piva, pripraviť pivo, ktoré budeme mať v stálej ponuke a niekoľko kooperačných várok, ktoré budú pekne zvrhlé. A to si pár ľudí myslelo, že sušený tuniak alebo sépiový atrament je extrém. V strednodobom pláne chceme ísť na viaceré festivaly a jeden z nich dokonca organizovať. A samozrejme ten najdôležitejší a samozrejme najvzdialenejší plán do budúcnosti je usadiť sa.
Prečítajte si aj
Český zákazník chce lacné pivo, zvyšok ho nezaujíma. Na Slovensku je to lepšie
Snímky: Crazy Clown a Petr Klapper