Dobré časy: Malé pivovary u nás pomaly vstávajú z popola

Dobré časy 1

Slovenská pivná scéna zažíva prebúdzanie do nových časov. Časov, v ktorých sa do popredia pomaly dostávajú menšie pivovary a rôzne druhy pív. Svoje by o tom vedel rozprávať  Miroslav Želinský. Ten pred rokom otvoril v Košiciach podnik, ktorý chcel reflektovať na novú pivnú dobu. A nazval ho celkom príznačne – Dobré časy. „S pivom pracujem už viac ako 20 rokov, reagovali sme na zmenu dopytu zákazníkov, najmä mladšej generácie, ktorá sa pri europivách nudila,“ rozpráva o dôvodoch, ktoré viedli k otvoreniu podniku. Ten ako keby nepriamo odkazoval na pražskú kultovú krčmu s názvom Zlé časy.

Dobré Časy sa špecializujú na rozmanitosť pivných chutí. Ako Miroslav hovorí, podnik neberie len ako spôsob obživy. „Je to môj koníček a zároveň práca, vyberať rôzne pivné špecialitky a čakať na odozvu z rajónu,“ približuje a dodáva, že po roku od otvorenia môže aj bilancovať. „Bol to krásny a úspešný rok, ale udržať kvalitu a zlepšovať služby bude oveľa ťažšie. Zákazník na Slovensku už má z čoho vyberať a neodpustí vám žiadnu chybu. O byrokracii pomlčím,“ nadhadzuje tému, ktorá trápi nielen pivárov, ale väčšinu podnikateľov na Slovensku.

Že sa podniku celkom darilo, hovoria aj fakty. „Počas roka sme čapovali viac ako 230 značiek z Belgicka, Anglicka, Nórska, Dánska, Škótska, Rakúska, USA, Čiech a Slovenska,“ vypočítava majiteľ podniku. Ten upozorňuje aj na číslo, s ktorým sa nemôže len tak pochváliť hocijaký podnik. „Boli dni keď bolo narazených aj 72 píp a pivo tieklo jedna radosť,“ prekvapuje. Mohli si to dovoliť aj preto, že záujem o špeciály je na východe pomerne veľký. „Trúfam si povedať, že 95 percent zákazníkov je spokojných, hovorí o tom aj to, že vo štvrtok, piatok aj sobotu je celý podnik (zima kapacita 300 miest, leto 600 miest) väčšinou vopred rezervovaný,“ tvrdí. Podobne ako majitelia ostatných špecializovaných podnikov, aj on má ten istý sen. „Vlastný pivovar je sen každého pivára, priestory na to máme,“ naznačuje.

Dobre casy 4

Miroslav sa predaju piva venuje od roku 1990. Za ten čas si prešiel už všeličím. „Ešte pred tromi – štyrmi som si myslel, že o pive viem všetko, ale … veľmi, veľmi som sa mýlil …  Som žiačik, ktorý sa pomaly vnára do rôznorodosti pivného moku, objavujem mnoho nových chutí a vôní,“ úprimne priznáva Miroslav Želinský. Ten si zapolemizuje aj nad aktuálnou situáciou u nás. „S pivom na Slovensku je to všelijako. Europivá stagnujú, nebijú sa o zákazníka. Malé pivovary zatiaľ pomaly vstávajú z popola a začínajú určovať trend, akým by sa mali uberať europivovary,“ premýšľa skúsený pivár.

Ten je pri pohľade do blízkej budúcnosti celkom optimistický. „Máme tu aj zdatných domovaričov, ktorí varia vynikajúce pivká. Teším sa na rozvoj pivovarníctva na Slovensku. „Určite bude pribúdať veľa malých lokálnych pivovarov. Verí, že slovenské pivá budú čoskoro v kurze aj za hranicami Slovenska,“ uzatvára rozprávanie majiteľ podniku na Čajkovského ulici v Košiciach.

Článok bol aktualizovaný