Domáce výrobky považuje za najlepšie, tak začal variť aj pivo

Pivných značiek na slovenskom pivnom trhu pribúda. Niektoré sú poctivé viac, iné menej. Neraz sa totiž stane, že si nejaká firma či podnik nechá pivo navariť bez toho, aby pri jeho výrobe hocijako spolupracovala. Stačí jej to, že na fľašu nalepí svoju nálepku. V ponuke sa však vždy nájdu aj pivá, ktoré za sebou nesú aj príbeh. Značku Sálus môžeme zaradiť do tejto kategórie. Stojí za ňou Miloš Sálus, ktorý si založil Tatranský kočovný pivovar Sálus.

Pomoc od Maroša

Pivný príbeh Miloša sa začal písať pred siedmimi rokmi. „K vareniu piva som sa dostal náhodou, keď som sa v roku 2009 zoznámil s Marošom Padre Hajdukom, ktorý stojí za pivovarom Padre Craft Brewery,“ približuje kľúčový okamih sládok. Ako sám priznáva, o rôznych chutiach piva vedel už pred týmto stretnutím, nemal však ani potuchy o varí piva doma „v hrnci.“ Možnosti mu ukázal až spomínaný Maroš. V tom okamihu bolo rozhodnuté. „Keďže mám rád domáce výrobky a navyše ešte keď sú aj zdravé, rozhodol som sa takéto pivo vyskúšať navariť,“ spomína pre portál oPive.sk Miloš.

Ďalšie smerovanie bolo viac-menej logické. „Začal som zbierať prvé skúsenosti najprv pri varení z koncentrátov, po čase som prešiel k vareniu zo základných surovín a biznis potenciál, ktorý som v tejto záľube videl od začiatku, ma priviedol až ku kočovnému pivovaru,“ hovorí Miloš a dodáva, že kočovný pivovar Salus vznikol pred rokom v apríli.

Aj keď mal s varením piva niekoľkoročné skúsenosti, k profesionálnej varni pristupoval s rešpektom. „Uvariť si pivo doma je jedna vec a hoci technologicky sa veľmi nelíši od varenia v malom pivovare, potrebná finančná i časová investícia tu už nie je zanedbateľná. Rozhodol som sa preto na začiatok využiť pomocnú ruku a minimalizovať tak začiatočnícke chyby,“ odhaľuje pozadie prvého varenia piva v profesionálnom pivovare.

Základ ponuky? Trojica pív

Tu sa obrátil na ľudí, ktorým dôveroval. „Cennými radami a konzultáciami mi v rozbehu mi pomohli pán Ernest Šimon, ktorý v súčasnosti pôsobí aj ako sládok Patrónskeho a Dunajského pivovaru a Maroš Hajduk,“ prezrádza Miloš. Svoje pivo varieva v prešovskom pivovare Mariannus.

Ako priznáva, pri varení piva nemá vyhranené preferencie. „Mám rád dobré pivo bez rozdielu druhu a štýlu, no uprednostňujem nepasterizované a nefiltrovane kúsky.  Dobré pivo je pre mňa také, ku ktorému mám chuť sa kedykoľvek vrátiť a dať si ho znova,“ vysvetľuje. V jeho stálej ponuke je dnes trojica pív. „Pšeničný špeciál v štýle nemeckého weissbier je pšeničné pivo slamovej farby s jemnými tónmi citrusov a banánu. Tatranský špeciál a Gerlach sú svetlé, spodne kvasené pivá plzeňského tipu,“ predstavuje svoju majiteľ kočovného pivovaru Sálus.

A čo výzva mať vlastný pivovar? „Vlastný pivovar momentálne neriešim, ale budúcnosť je otvorená, takže uvidíme čo prinesie. Veľkým vzorom bol a stále je pre mňa Maroš Padre Hajduk. Maroš podľa môjho názoru svojou tvorbou výrazne prispieva k udávaniu trendu slovenského remeselného pivovarníctva a veľmi  si ho vážim pre jeho veľkú ochotu pomôcť a poradiť,ׅ“ opätovne spomína Košičana, ktorý stál pri zrode remeselnej revolúcie nielen na východe.

Dlhá cesta

Miloš úprimne priznáva, že remeselné pivo je dnes trendová záležitosť, ktorá nie je stále rozšírená tak, ako by mohla. „Z pohľadu kočovného pivovaru vnímam trh s remeselným pivom ako veľmi zaujímavý a perspektívny, ale stále dosť nestabilný, sústredený len do určitých oblastí Slovenska s predpokladom dobrej kúpyschopnosti. Ak je totižto remeselné pivo naozaj navarené poctivo, len veľmi ťažko dokáže dnes cenou konkurovať tzv. europivám, čo ho pre veľa ľudí bohužiaľ robí nedostupným artiklom,“ zamýšľa sa. Jedným dychom dodáva, že svoje robí aj reklama veľkých pivovarov. „Tá spôsobuje, že dnešný konzument má stále chaos v tom, čo pivo vlastne je,“ zdôrazňuje.

Miloš však nestráca nádej a verí, že všetko sa raz zmení. „Som optimista. Stále sa rozširujúca ponuka remeselného piva je určite vítaná, ale som toho názoru, že ešte máme pred sebou dlhú cestu, kým sa takéto pivo stane bežnou súčasťou nášho pivného výberu,“ uzatvára rozprávanie Miloš Sálus z Tatranského kočovného pivovaru Sálus.

Snímky: Tatranský kočovný pivovar Sálus