Pivo je nápoj, ktorý patrí k bežnému životu. A celkom vďačne ho využívajú aj filmári. Rôzne značky piva sa objavili v seriáloch, filmoch či dokumentoch. Najnovší prípad si uťahuje zo slovenského piva deväťdesiatych rokov.
Ako sa dostať do filmu
Pivo sa dostáva na plátna kín od nepamäti. Niekedy sú pivné značky úmyselne zakryté, inokedy zámerne priznané, keďže pivovary si za nenápadnú a skrytú reklamu (tzv. product placement) platia slušné sumy.
Celkom zaujímavo a vtipne využili prítomnosť piva v slovenskom filme Invalid. Ten sa odohráva v deväťdesiatych rokoch minulého storočia. Jeho hlavným hrdinom je údržbár Laco Hunder. Ten okrem iného obľubuje pitie piva.
Vo filme je pritom niekoľkokrát zachytený, ako hasí svoj smäd. Keďže režisér pivo aj detailne zobrazí, vieme, že Laco holduje pivu Priemer. Etiketa prezradí, že ide o „Pivo, ktoré neprekvapí“.
Z etikety sa nám podarilo vyčítať, že ide o svetlé výčapné pivo s objemom alkoholu 3,3 percenta. V znaku je napísané, že ide o „Mestské pivo“ a navarila ho spoločnosť KK Company – Pivovary v Pivovare Martin.
Len fikcia
Existovalo takéto pivo? Určite nie. Autori sa pohrali so staršími etiketami a vytvorili fiktívne pivo. Na etikete pritom použili skutočnú firmu, ktorá existovala a svojho času vlastnila aj pivovar v Martine. Pivo Priemer však určite nevarila.
Vtipný odkaz vo filme môžeme interpretovať rôzne. Môže poukazovať na to, že konzumentovi bolo jedno, čo pije. Do istej miery však môže reflektovať aj na slovenské pivo v deväťdesiatych rokoch. V tom čase sa mnohé pivovary trápili s kvalitou a neboli konkurencieschopné.
Autorov nápadu musíme pochváliť. Podľa FB stránky filmu je autorom nápoja, etikety a dizajnu Jonas Karasek. Tak hodnoverné fiktívne pivo sa neobjavilo v žiadnom slovenskom filme. Filmári zväčša používajú prelepené fľaše existujúcich pív.
Bude zaujímavé sledovať, či sa niektorý zo slovenských pivovarov neinšpiruje a na trh neuvedie pivo Priemer. Až také ťažké by to nemuselo byť.
Prečítajte si aj
Snímky: FB/Invalid