Aj keď sa otvorili terasy podnikov po celom Slovensku, je to len malá náplasť na škody spôsobené pandémiou koronavírusu. Zhodli sa na tom predstavitelia oboch najväčších pivovarov na Slovensku. Tak Heineken Slovensku ako aj Plzeňský Prazdroj Slovensko rozbehli záchranné programy pre pomoc svojim podnikom.
Len slabý rozbeh
Pivovary bilancujú a rátajú škody. „Uvoľnenie opatrení v prvej fáze situáciu mierne zlepšilo, zaevidovali sme do 600 podnikov, ktoré robia predaj cez okienko s výdajom piva. Otvorenie vonkajších terás je ďalšou dobrou správou pre gastro sektor. Návštevnosť však bude stúpať zrejme len pozvoľne,“ hovorí Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ pre prevádzky a reštaurácie spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Jedným dychom dodáva, že mnohým prevádzkam aj napriek tomu hrozí zatvorenie. Odhad druhého najväčšieho pivovaru hovorí, že tržby v gastrosektore medziročne prepadnú o 50 percent.
„Podnikli sme viacero ráznych záchranných opatrení a do okamžitej pomoci pre viac ako 6 500 podnikov sme investovali už vyše milióna eur, aby sme zamedzili ich krachu a zatváraniu,“ konštatuje Branislav Kubiš.
Pivovar vyčíslil, že mu oproti odhadom padnú ročné tržby o 15 percent. Nasledujúce mesiace sú pre pivovarnícku skupinu kľúčové. Letná sezóna sa bežne podieľa až na pätine jej celkových tržieb. Prazdroj hovorí, že predaj cez okienko realizovalo len 20 až 30 percent prevádzok.
Viaceré opatrenia
Pivovar už skôr avizoval, že kreditným zákazníkom odloží splatnosť faktúr o 30 dní, pristúpil k preplácaniu dobropisov a zastavil vymáhanie pohľadávok.
„Rovnako rádovo tisíckam prevádzok priebežne kompenzujeme všetky sudy a tanky, ktorým skončila záruka. Otvorenie vonkajších terás celý proces ešte viac zdynamizuje. Celkovo tak dôjde k úhrade strát malých podnikov vo výške viac ako 2 milióny eur,“ prezradil Branislav Kubiš.
Pivovar avizuje, že záležať bude aj od toho, ako rýchlo sa Slováci vrátia k bežnému životnému štýlu. „Do pomoci pre podniky v boji s koronavírusom postupne investujeme vyše troch miliónov eur. Uvedomujeme si však, že bez zapojenia ľudí to nepôjde. Tí sú v celom tomto reťazci najdôležitejší,“ hovorí Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.
Zachraňuje aj Heineken
Odloženie splatnosti faktúr využil aj Heineken Slovensko. Okrem toho im pomáhal dopredávať zásoby. „Našim partnerom sme ponúkli možnosť dopredať zásoby narazených sudov a tankov a to tým, že im poskytneme prázdne 1,5l PET fľaše, do ktorých môžu čapovať pivo,“ priblížil generálny riaditeľ Heineken Slovensko Rene Kruijt.
Zákazníci Heinekenu, ktorí vlastnia nenarazené sudy, prípadne sudy, ktoré v tomto období exspirujú, majú nárok na plnohodnotnú kompenzáciu. „Uvedomujeme si, že prevádzky majú zrejme v skladoch zásoby a takisto je potrebné zabezpečiť adekvátnu starostlivosť o výčapné zariadenie. V našich opatreniach sme mysleli aj na podobné situácie, ktoré vieme priebežne vyriešiť a byť v nich nápomocní,“ naznačil generálny riaditeľ.
Pivovarníci už teraz vedia, že škody budú veľké. „Čím neskôr sa obmedzenia uvoľnia, tým väčší to bude mať dopad na počet znovuotvorených prevádzok,“ povedal Kruijt. Oba pivovary pritom podporili iniciatívu Podpor svoj pub, ktorej cieľom je vytvoriť možnosť pre prispievanie podnikom v čase, keď sú zatvorené.
Prečítajte si aj
Majiteľ pivovaru: Aj keď podniky otvoria, ďalšie dva roky to bude boj o prežitie
Snímky: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu