Heineken prekope celý náš trh. V Hurbanove už pripravujú cider

Strongbow 1

Slovenský nápojový trh čaká malá revolúcia. A ponesie výrazný pivný rukopis. Práve najväčší slovenský pivovar Heineken Slovensko pripravuje uvedenie novej kategórie na náš trh. Podľa informácií portálu oPive.sk totiž v Hurbanove spustili výrobu cideru. Ide o kvasený jablčný mušt, ktorý sa zaraďuje niekde medzi pivo a víno. Obsah alkoholu je rôzny, najčastejšie sa však pohybuje na úrovni troch až piatich percent. Vo svete jeho popularita výrazne rastie, na slovenskom trhu však svojich priaznivcov hľadá len veľmi ťažko. Všetko sa môže v tomto roku zmeniť.

Už na 19. februára totiž hurbanovský pivovar zvolal svojich obchodných partnerov aj novinárov na slávnostný večer. Viaceré indície naznačujú, že pôjde práve o cider. Čo to už prezrádza samotný text pozvánky: „Počas večera sa zoznámite s najobľúbenejším nápojom na svete vo svojom segmente, ktorého výrobu zahájila spoločnosť Heineken Slovensko pred niekoľkými dňami v Hurbanove.“

Otvorenie nového nápojového segmentu na Slovensku by bolo pre Holanďanov logickým krokom. Kým predaj piva za posledné roky padá, cideru sa darí nachádzať nových zákazníkov. Nakoniec, priznali to aj v Heinekene. „Trh s ciderom je na úrovni 19 miliónov hektolitrov a rastie každoročne asi o štyri percentá. Chceme, aby náš cider tešil celý svet,“  prezradil pred pár mesiacmi šéf Heinekenu pre západnú Európu Alexis Nasard. Holanďania sú pritom v produkcii cidru najväčším hráčom na trhu. Približne každý štvrtý piaty predaný jablčný mušt vo svete je práve od Heinekenu.

Heineken Piva

Ďalším faktom, ktorý mohol presvedčiť holandskú spoločnosť, aby u nás vsadila na cider, sú výsledky z Česka. Tamojší trh prežil vlani „cideromániu“. Podľa Lidových novín narástol vlani predaj jablčnej špeciality len za prvých päť mesiacov o vyše 400 percent. Cider tam napríklad ponúkajú všetci relevantní hráči na čele s Plzeňským Prazdrojom, Staropramenom či Budějovickým Budvarom. Český Heineken však vo svojej ponuke cider nemá. Tak je veľmi pravdepodobné, že podobnú expanziu ako my, zažijú aj naši západní susedia.

V Hurbanove pritom s otváraním nových kategórií majú bohaté skúsenosti. V roku 2011 uviedli na náš trh radler. Ten síce konkurenčné pivovary v tom čase ponúkali, ľudia však túto kategóriu nepoznali. Až ich mohutná reklamná  kampaň naučila Slovákov piť ochutené pivné nápoje. Rovnaký scenár môžeme predpokladať aj v tomto prípade. Cider totiž už dnes vyrába napríklad vyhniansky Steiger. Tento nápoj pritom produkuje  aj množstvo menších hráčov. Heineken jednoducho bude musieť naučiť trh, čo je to cider. A na tejto vlne sa môžu zviesť aj menší hráči. Otázne sú podrobnosti a značka, pod ktorou sa bude táto novinka u nás predávať. Holanďania majú vo svojom portfóliu viacero značiek ako napríklad Blumers, Stassen, Strongbow či Old Mout.

 *************

Čo je cider

Ide o kvasený jablčný mušt, ktorý sa dorieďuje na želanú stupňovitosť. Obsah alkoholu sa pohybuje od troch až do ôsmich percent. Bežné sú však aj bezalkoholové verzie. Nápoj si v posledných rokoch získava popularitu po celom svete. Úplne bežný je dnes vo Francúzsku, Veľkej Británii či Španielsku. Nápoj je perlivý a na trhu sa objavujú aj jeho hruškové, brusnicové či čerešňové verzie.