Hop Grup: Slabé značky to budú mať na trhu ťažké

Pivovarnícky sektor má za sebou ďalší rok. Opäť bol pestrý na udalosti aj zmeny trendov. Pribúdajú nielen pivovary, ale najmä podniky, ktoré čapujú remeselné pivo. Nové pivné štýly začínajú na trh uvádzať aj nadnárodní hráči. Ako sa na rok 2018 pozerajú pivovarníci a ľudia, ktorí sa pohybujú okolo piva? Portál oPive.sk sa opäť rozhodol zorganizovať veľkú anketu. Dnes odpovedá Anton Magyar, spolumajiteľ nitrianskeho pivovaru Hop Grup.

Ako hodnotíte rok 2018 z pohľadu pivovarníka? Čo všetko sa zmenilo oproti minulosti?

Za náš pivovar úplne super, my sme fakt tvrdo pracovali na našich pivách, vedomostiach, technológiách. Ukázal to jarný aj jesenný Salón piva, na ktorom sme si vlastne obhájili to, čo robíme, že to nie je len taká jednorázová náhoda. Vymysleli sa nové technologické postupy na kopu fakt hodnotných pív, čo je veľká vec. Aj spektrum pivných štýlov čo sme zvládli s vysokými hodnoteniami, no pecka. Dostávame, ale veľa kritiky, že niektoré výnimočné veci uvaríme raz a už nikdy.

A rok 2018 za slovenskú pivovarnícku scénu? No nič moc, čo si budeme klamať. Vznikli nejaké fajn veci, ale tá „zručnosť“ nejde dopredu, a to tu je kopa projektov, čo má za sebou už roky skúseností a nejak tak globálne stagnuje dvíhanie tej spoločnej slovenskej latky remeselného piva.

Čo by ste označili za pivovarnícku udalosť roka?

Jesenný salón piva. Syntetizuje sa v ňom strašne veľa vecí, proste zachytila úplne všetko na každej úrovni. To, čo sa deje s komunitou okolo remeselného piva a jej postupné upadajúce nabudenie pre slovenské pivo. To, čo robia výrobcovia slovenského remeselného piva a ako si vážia svojich najskalnejšich zákazníkov a aký „dar“ v podobe svojich prezentácii, nových pív vedia a chcú pripraviť týmto ľuďom.

A to im celý prekliaty rok robili zadarmo marketing a presviedčali svojich kamarátov na pitie remeselného piva. Myslím, že dostali všetci títo ľudia dobrý kopanec. Je to kolobeh, málo zaujímavého piva, pivovary teda nerobia marketing a nevytiahnu svojich fanúšikov na salón, málo ľudí, malé tržby, dvihnú sa ceny. To, že sa zrušia žetóny na jar asi nič nevyrieši.

Čo podľa vás najviac trápi pivovarnícky sektor a aké zmeny na trhu by ste privítali?

Myslím, že sa najviac zmení to, že remeselné pivovary budú musieť začať robiť seriózny marketing. Doteraz to ťahali ľudia a fanúšikovia, ale remeselné pivo sa dostáva do mainstreemu a stáva sa samozrejmosťou. A pivovary samotné robia málo vzrušujúcich vecí. Slabé značky to budú mať ťažké, rovnako ako začínajúce kočovné projekty. Už nebude stačiť prísť s priemernou apou kočovne navarenou s eseročkou mesiac starou a peknou etiketou. Ani pes po tom neštekne. Však nech vymyslia niečo fakt hodnotné.

Kočovné projekty by som si predstavoval, že budú na absolútnej hrane vývoja pív, že budú tlačiť tých sládkov v kamenných pivovaroch robiť aj niečo iné ako každodennú rutinu.

Aké sú vaše plány na rok 2019? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?

Ideme zabiť ďalšie neskutočné pivá na oba salóny. Nejdeme sa trápiť politikou eventu samotného. Ďalej sa zlepšovať, učiť sa a nejaké zatiaľ tajné prekvapenia, ale treba už aj vlastný životný režim začať upravovať, málokto tuší, aký šialený je každotýždenný kolobeh prevádzky pivovaru. No milujeme pivo a presne tak firmu napredujeme ďalej, aby nás stále bavili produkty, ktoré robíme, aj keď aj my prechádzame takou fázou, že je čoraz ťažšie zaujať fantáziu, ale minimálne varné listy na nové premiéry na jar vyzerajú neskutočne vzrušujúco.

Snímka: Hop Grup pivovar Nitra