Trh so slovenským remeselným pivom zažíva ďalší malý krok, ktorý má celý segment priblížiť našim susedom či západoeurópskym obyčajom. Ako však ukazuje najnovšia akcia reťazca Lidl, nebude to také ľahké, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Remeselné pivo v akcii
Lidl urobil opäť pivnú akciu. Oproti minulosti je v mnohom iná. V prvom rade ponúka pivá z remeselných pivovarov, ktoré doteraz nikdy neponúkal. Po druhé, a z nášho pohľadu ešte dôležitejšie, pivo chce ponúkať v chladiacom boxe. Je to novinka. K takémuto predaju piva z malých pivovarov pristupuje prvýkrát.
Akciový leták pôvodne avizoval, že ponúkne 15 pív. Zastúpené mali byť pivá z pivovarov Smadná ťava, Sandorf, BrauHaus (resp. Sedem kohútov), Martins, Rye Island, U medveďa a Liptovar.
Lidl láka aj na zaujímavú cenu pív. Pollitrová fľaša sa má predávať od 1,39 do1,99 eura. Navyše, reťazec ponúka aj akciu pri nákupe cez aplikáciu Lidl Plus. Vtedy viete kúpiť päť pív a jedno dostanete zadarmo.
Trocha inak
Leták platný od 11. mája má však v elektronickej verzii zmenu. Lidl upozorňuje, že niektoré pivá neponúkne. Pri piatich pivách je uvedené: „Tento tovar nebol dodaný zo strany dodávateľa.“
Ide o pivá Le Fermentor, Karl Lagerbeer, Pijus XIII a Bezhlavý Mike z pivovaru BrauHaus. Rovnaký oznam je pri pivách Maxim Pale Ale a Summer Ale z pivovaru Sandorf. Aj tieto pivá však boli pravdepodobne navarené v kežmarskom pivovare BrauHaus.
Summa summarum, z akcie rázom vypadla tretina ponúkaných pív. Takýto oznam v letáku je nezvyčajný a ojedinelý. Z pohľadu obchodníkov z reťazca musí ísť o neseriózny prístup zo strany pivovarov (resp. pivovaru).
Avizovať niečo zákazníkom a potom to neponúknuť je z pohľadu reťazcov „prúser“. Obchodníci z Lidlu však chybu nespravili. Jednoducho reťazec narazil na realitu slovenského remeselného pivného trhu.
Obrovské sústo
Na strane druhej, ľahké to nemali ani pivovary. Reťazec má u nás 163 predajní. Ak sa chcel pivovar zapojiť do akcie, musel dodať na svoje pomery veľké množstvo piva. Čisto teoreticky, ak chcel na jednu predajňu dodať napríklad 10 pív, reťazcu musel dodať 1630 fliaš piva. Pre drvivú väčšinu slovenských remeselných pivovarov je to obrovské sústo, ktoré nevedia zvládnuť.
Aj táto akcia pritom ukazuje, že potrvá dlho, kým sa dostaneme do stavu, ktorý je pre fanúšikov remeselného piva dlhodobo žiadaný – a to, aby bolo remeselné pivo dobre dostupné. Inak ako cez reťazce to nepôjde. Problém je ten, že momentálne sektor nie je v takom stave, aby bol pre reťazce dôstojným partnerom. Aspoň nie v celoslovenskom meradle.
Prečítajte si aj
Snímka: Repro Leták Lidl