Slovenská pivná scéna zažíva v posledných rokoch hotovú renesanciu. Otváranie nových pivovarov, ale aj nárast záujmu o netradičné pivo, pomaly menia zaužívané vnímanie zlatistého moku. Nemalou mierou sa pod tieto zmeny podpisujú aj špecializované podniky. Podniky, ktoré sa rozhodli ísť trocha zložitejšou cestou ako 95 percent ich konkurentov. Stačilo im pritom málo, podpísať spoluprácu pivnému gigantu a mohli čakať veľkú pomoc. Oni však idú proti prúdu. Jedným z nich je aj nitriansky podnik Lokál Pub. Za jeho zrodom stojí Tomáš Rumanovský.
V jeho prípade možno hovoriť o naplnenom sne aj istej forme lásky. Sám hovorí, že k otvoreniu vlastného podniku ho inšpirovali tri dôvody. „Prvý dôvod je moja „detská trauma“. Už ako decko s hlavou po okraj stola som od otca pri nedeľnom obede žobral “aspoň peničku“, a preto som si už od detského veku vytvoril k pivu pozitívny vzťah. Od tínedžerského veku som sníval o vlastnom podniku,“ hovorí pre portál oPive.sk majiteľ nitrianskeho podniku Lokál Pub Tomáš Rumanovský. Podobne ako tisícky ďalších pivárov, aj on v tom čase poznal prakticky len tri značky: Corgoň, Budvar a Plzeňský Prazdroj. Časom si však dopĺňal pivné obzory a definitívne si ich otvoril v bratislavskom pivovare Richtár Jakub. Práve tu našiel to, akou cestou by sa mal vydať. „Už dávno som vedel, že by som chcel piváreň, ale až keď som náhodne navštívil Richtára Jakuba, tak som vedel akú. Veľa píp, veľa rotácie rôznych štýlov a značiek… Tento koncept som si proste zamiloval a moje teoretické chcenie začalo smerovať k reálnemu plánovaniu,“ hovorí o druhom dôvode, ktorý stál za otvorením vlastného podniku.
Nápad bol v zárodku. O všetkom potom rozhodla pivná realita v Nitre. „Tretím dôvodom je fakt, že som nevedel kam mám v Nitre ísť na pivo. Absolútna absencia remeselného piva, všade grcoň, sem-tam Plzeň a podobná ležiakoidná nuda,“ rozpráva Tomáš. Podľa jeho slov sa kreativita bežného nitrianskeho krčmára končila pri Černej Hore. „Nitra bola a v podstate ešte stále aj je pivná púšť,“ hovorí majiteľ.
Podnik otvoril v lete minulého roka. „Najťažšie bolo samotné otvorenie, pretože pár hodín pred otváračkou nebol zapojený výčap, neboli bomby ani pivoplyn. Neboli dotiahnuté ďalšie veci. Keď som mal o „5 minút otváračka“, všetko bolo ready. Nevedel som či sa tešiť, naliať sa pivom alebo ísť od únavy rovno spať,“ približuje hektické dojmy Tomáš. Ten v podniku stavil na poctivé pivo. Na výčape tak môžete nájsť pivovary ako Kaltenecker, Hellstork, Padre Craft Brews, ale aj Nomád, Kocour či Mikkeller. „Už pár týždňov po otvorení som zistil, že Nitra vôbec nie je stratená. Teda hlavne klientela, ktorá sa na začiatku vytvorila sa nám stále vracia. Proste sú to skutoční „štamgasti“. Plus pribúdajú nové tváre,“ hovorí Tomáš.
Ten sa však samozrejme stretne aj s klasickým slovenským pivárom, ktorých stredom vesmíru je to jeho rokmi vyskúšané pivo. „Fajnšmekrom nechutilo to divné grepové pivo (IPA Ancikrist btw.) a chceli niečo poriadne, také ako má podľa nich pivo byť. Po otázke čo normálne pijú, som dostal odpoveď Šariš 10°. Tlak 500 na 800, začal som mať aj blbé narážky, ale nakoniec som si povedal že kašlať ich,“ hovorí s úsmevom a dodáva, že táto príhoda mala nakoniec zaujímavý koniec. „Na moje veľké prekvapenie bol jeden „srdcom východniar“ na druhý deň späť a nevedel si vynachváliť Matušku. IPA bola na panica zatiaľ priveľa, ale rozhodol sa ešte skúšať ďalej. A to je super. Odpustil som mu,“ prezrádza príhodu.
Aj napriek aktuálnemu úspechu, pripravuje ďalšie kroky, ktoré by podnik mali ešte vylepšiť. „Okrem vlastného piva, ktoré už občas aj čapujem, sú v nich aj vyhovujúce priestory a väčšia profesionalita podniku. Momentálne to je v podstate veľmi príjemný “rodinný lokálik“ zbúchaný s parťákom (sme v tom dvaja) na kolene za čo najnižšie náklady,“ úprimne priznáva Tomáš Rumanovský. Ten čo to naznačí aj o vlastnom pive. „Dúfam, že sa v Nitre už konečne “dopečiatkuje“ pivovar HopGrup, kde si budem variť svojho Besného Psa… a verím, že potom pri tejto kombinácii spozná Nitra pravé pivné “lokálne“ orgie,“ usmieva sa majiteľ a teší sa z aktuálnej situácie na Slovensku. „Ľudia sa o pivo začínajú zaujímať stále viac a už nemajú problém si nejaké to euro doplatiť. Veď “Beer is the new wine!“, či?“ pýta sa.