Má predaj remeselného piva v plaste nejaký význam?

Pivo v plaste

Letná pivná sezóna sa pomaly začína a budeme s napätím sledovať, ako nakoniec dopadne. O jej dôležitosti netreba pochybovať.

„Leto je najdôležitejšou sezónou pre pivovary. Počas letnej sezóny vypijú Slováci približne dve tretiny celkovej ročnej spotreby piva. Keďže v tomto období hrá významnú úlohu gastro sektor, tá tohtoročná bude sotva taká, ako ju poznáme. Podľa odhadov našich pivovarov bude jej nábeh pomalý,“ konštatuje Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia piva a sladu.

Uvidíme. Aj tento týždeň sa dejú veci a my sme vybrali pár momentov, ktoré nás zaujali a trochu sme ich doplnili o naše myšlienky.

Degustačné súťaže chýbajú

Aj keď sa život pomaly vracia do normálu, ešte potrvá dlho, kým bude všetko také, ako predtým. Ak vôbec. Nám napríklad chýbajú degustačné súťaže. Pandémia ich poškrtala viacero. V Česku však po odmlke opäť odštartovali První pivní extraligu (PPE).

Tamojšie občianske združenie ochutnalo desať bežne dostupných ležiakov. Išlo o druhé kolo z piatich. Na prvých miestach sa umiestnili pivá Herold, Primátor, Pardál a Lobkowicz. Zaujala aj vtipná „hláška“ oranizátorov.

„Niektoré fotografie členov PPE s postupujúcim časom bolo nutné presunúť do skupiny „nemožno verejne publikovať“ a vznikla i nutnosť pofúkať boliestky iným členom PPE,“ napísali na svojej stránke organizátori.

Ako to bude s festivalmi?

Keď sme pri veciach, ktoré nám chýbajú, tak sú to aj pivné festivaly. V posledných rokoch zažívali boom. Ako to však s týmito podujatiami v dnešnej dobe je stále otázne. Do karát im môže nahrávať to, že sa usporadúvajú vonku. Ale ako by mali organizátori obmedzovať počet návštevníkov je nateraz otázne.

Práve to môže byť hlavnou brzdou ich odštartovania. Bol by napríklad malý zázrak, ak by hygienici povolili organizovať taký Salón piva v Starej tržnici. Každopádne veríme, že  sa to nakoniec môže stať. Nádej zomiera posledná.

Pivo v plaste má význam

Tento týždeň zaujal aj oznam pivovaru Zámčan. „Pôvodný plán bol zrušiť PET fľaše, ale nakoľko stále 80 percent fľaškového si pýtate takto, tak sme sa zásobili už s rezervou. Takmer dva mesiace sme neplnili nakoľko neboli dostupné plastové fľaše u žiadneho výrobcu na Slovensku a aj tieto, ktoré nám včera dodali, sme objednávali ešte v marci,“ napísal na sociálnej sieti majiteľ pivovaru. Pivo v plaste je téma a asi aj bude.

A teraz podstatnú časť fanúšikov piva napadne, že pivo z plastu nie je dobré. No ak chcete pivo držať niekoľko týždňov, určite nie. Je to cesta do pekla. Ale ak si kúpite takéto pivo čerstvé a vypijete ho do dvoch – troch dní, je takýto obal v podstate v poriadku. Má to ďaleko od ideálu, ale je to riešenie.

A ak niekto začne argumentovať ekológiou, nebude mať pravdu. Aj výsledky štúdie, ktorú sme nedávno publikovali, ukázali, že z pohľadu ekológie je na tom podstatne horšie napríklad jednorázová sklenená fľaša. Ono nie všetko je na prvý pohľad také jednoznačné, ako sa môže zdať. Ale stále platí, že pivo z plastu recenzujeme len v najkrajnejšej situácii.

Drotár chce predstaviť ďalších

Na celkom milý krok sa odhodlal remeselný pivovar Drotár, ktorý nájdete v Čadci. Najmä, keď si zoberiete oblasť pôsobenia tohto producenta piva. „V snahe priblížiť poctivú prácu sládkov z iných mikropivovarov sme sa rozhodli organizovať u nás v pivovare Drotár špeciálne pivné víkendy vždy s iným pivovarom,“ napísal na sociálnej sieti majiteľ pivovaru.

Ten vysvetľoval, že ide o osvetu. „Keďže mám veľmi rád kvalitné pivá z malých pivovarov, osobne sa veľmi teším na tieto akcie u nás v Drotári! Pokúsim sa osloviť a postupne predstaviť čo najviac pivovarov z blízkeho, ale aj širšieho okolia,“ napísal Peter Lariš.

Áno, takýto krok je bežný a mnoho pivovarov to tak robí už roky. Tu však treba zdôrazniť, že Kysuce nemôžete porovnávať s Bratislavou či ďalšími krajskými mestami.

Stovky reštaurácií na predaj

Magazín Index upozornil na to, že na trhu sú na predaj stovky reštaurácií. Konkrétne ich je na trhu vyše 250. Majiteľ najväčšej siete reštaurácií Peter Štecko z Medusy poukázal na to, že návrat do normálu je len veľmi pomalý.

„Nábeh je stále extrémne pomalý, ľudia sú stále vyľakaní, správajú sa obozretne, finančne aj spoločensky, turisti nie sú žiadni a zákazníkov je celkovo málo,“ uviedol Štecko. Tne poukázal na to, že problémom je hlavne obmedzenie počtu návštevníkov pri stole.

„Ak sa toto pravidlo čoskoro nezmení, bude to pre gastro likvidačné. Neguje to totiž celú myšlienku gastronómie a jej spoločenského rozmeru,“ myslí si.

Obrázky: Sociálne siete a ivabalk z Pixabay