Najväčší český minipivovar? Budvar hovorí, že on

Budvar, fľaša, Budweiser,

Problematike, čo je to remeselné pivo, a ktorý pivovar sa môže hrdiť prívlastkom remeselný, sa venovali mnohé články či diskusie. Dnes neexistuje univerzálna poučka, ktorá by tento problém riešila. V celosvetovom ponímaní by totiž aj naše najväčšie slovenské pivovary mohli byť zaradené pod nálepku „craft“. Minimálne z pohľadu kvantity produkovaného piva. V tejto súvislosti zaujal krok českého Budějovického Budvaru, ktorý sa označil za najväčší český minipivovar, keď zorganizoval festival s podtitulom „s podporou najväčšieho minipivovaru.“

Festival pre malých

Len pre ilustráciu, Budvar ročne navarí asi 1,5 milióna hektolitrov zlatistého moku. S takýmto objemom by dokázal pokryť ročnú produkciu 1 500 priemerných slovenských či českých minipivovarov. A čím to Budvar vysvetľuje?

„Budvar a minipivovary plus niektoré poctivé české pivovary spája prístup k remeslu. Poctivé suroviny, poctivé remeslo, žiadne urýchľovanie výroby. V Amerike tomu hovoria craft brewing, u nás poctivé remeselné pivo,“ uviedol pre české Hospodářské noviny Aleš Dvořák, obchodný sládok Budějovického Budvaru.

 

Pivovar, ktorý je vlastnený štátom, robí v posledných mesiacoch nezvyčajné a netradičné kroky, ktoré ho viac spájajú s minipivovarmi. Aj portál oPive.sk pred časom informoval o tom, že Budvar pustil do svojich podnikov malých hráčov.

„Pre minipivovar je to úplne úžasná cesta. Logistiku a skladovanie majú perfektnú,“ netajil spokojnosť pre český portál Euro spoluzakladateľ pivovaru Permon Michal Sás. K Permonu pribudne čoskoro ďalší pivovar, ktorý sa objaví vedľa Budvaru. Mal by to byť pivovar Antoš.

Len získavanie skúseností?

Nejde len o púšťanie malých na svoje pípy. Nedávno zorganizoval Budvar v Prahe festival minipivovarov. „Fenomén remeselných pivovarov je tak veľký a zaujímavý, že ho nemôžeme ignorovať. Myslíme si, že sa môžeme učiť jeden od druhého,“ uviedol pre český denník generálny riaditeľ Budvaru Petr Dvořák.

Objavujú sa však aj hlasy, ktoré spochybňujú kroky českého pivovaru. „Budvar si veľmi lacno buduje PR, testuje vytočte a hľadá nápady,” vyhlásil pre HN spolumajiteľ plzeňského pivovaru Raven Ladislav Vrtiš. Ten dodal, že sa obáva aj o zaobchádzanie s pivom v podnikoch Budvaru.

Väčší producenti piva pozorne sledujú sektor s remeselným pivom. Aj keď sa podiel malých hráčov pohybuje niekde na úrovni dvoch percent, ten rastie. Najmä z pohľadu predaja na výčape je tento sektor progresívny a veľkí hráči to vedia. Aj preto Heineken prišiel so značkou Bradáč a Plzeňský Prazdroj využíva program Voľba sládkov.

Myslíte si, že označenie piva „remeselné“, má ešte význam?

View Results

Loading ... Loading ...

Snímka: Budějovický Budvar