V bratislavskom Novom Meste je o jeden podnik s remeselným pivom menej. Aspoň tak aktuálne vyzerá budúcnosť podniku Novomestský pivovar. Aj na jeho osude sa dá pozorovať, ako sa trh mení a „prežijú“ len tí, ktorí držia trendy.
Na začiatku boomu
Novomestský pivovar nebol pivovar v pravom zmysle slova. Ako vznikol tento názov, nevieme. Môžeme len predpokladať, že majitelia chceli nadviazať na Starosloviensky pivovar, ktorý ešte v roku 2012 sídlil na tom istom mieste. Keď sa neskôr odsťahoval na Vysokú ulicu, v zadnej časti Istropolisu jednoducho zmenili len prvú časť názvu.
Podnik nikdy nebol kultový, v istej dobe však bol dôležitý a urobil pre osvetu remeselného piva naozaj veľa. Napríklad aj v našom ponímaní. Práve na tomto mieste sme sa začali zoznamovať s produkciu menších i stredne veľkých českých a slovenských pivovarov.
Podnik mal okolo roku 2013 až 2014 dosť predpokladov na to, aby zaujal a získal si priazeň návštevníkov. Milá obsluha, na tú dobu slušná ponuka aj nadštandardný prístup. V tomto období bolo bežné, že vám k poháru piva doniesli tanier s domácou nátierkou. Boli to náklady navyše, určite však znak toho, že to s podnikom myslia vážne.
V tomto období sa nám bežne stalo, že sme večer nenašli miesto. Čas však plynul, pribúdala konkurencia a pomery v Novomestskom podniku sa menili. Smutné bolo to, keď ste dostali na stôl evidentne skysnuté a skazené pivo a obsluha sa s vami hádala, že takto má chutiť. „Ešte nám ho nikto nereklamoval,“ tvrdila neochvejne čašníčka a zaúčtovala pivo do konečného účtu.
Nejasná budúcnosť
Do podniku sme postupne prestali chodiť. Aj kvôli ponuke, ktorá bola viac-menej o českej produkcii. Ešte v roku 2015 nás zaujal status, ktorý podnik „zavesil“ na sociálnu sieť. „Troška od témy otázka… Ale zaujíma nás to. Milí zákazníci, poslednú dobu máme akosi mŕtvo v našej pivárničke… A trocha nám to aj vadí, preto hľadáme dôvod ak by sa to dalo zlepšiť. Ak máte nejaké negatívum, kľudne nám dajte vedieť a budeme sa to snažiť napraviť. Za všetky názory veľmi pekne ďakujeme. A tešíme sa na vašu návštevu aj naďalej.“
Treba uznať, majitelia to chceli zmeniť, či zvrátiť. Rekonštruovali bar. Na terasu, ktorá bola platná ako sa dalo, zabudli. Koncom júla tohto roka pribudol na sociálnej sieti oznam, že podnik zatvárajú, bez vysvetlenia a časového ohraničenia. Aj sme písali zvedavú otázku podniku, nikto nám neodpovedal.
Na dverách nájdete len oznam, že podnik je zatvorený z dôvodov rekonštrukcie kuchyne. Prečo sa niekto pustil do rekonštrukcie v čase hlavnej sezóny, je otázne. Fakt je ten, že podnik je zatvorený do dnešných dní. Na Facebooku je v kolónke otváracie hodiny napísané, že podnik je zatvorený natrvalo. Na našu otázku nikto nereagoval.
Poučenie pre ostatných
Podnik nepatril medzi lídrov na trhu, plnil však svoju úlohu. Dalo by sa povedať, že takýchto pubov či krčiem je u nás kopec. Je. Aj na príbehu Novomestského pivovaru sa však dá ilustrovať, že jeden deň ste hore a potom dole. Ak si chce podnik udržať klientelu, musí neustále veci zlepšovať a držať trendy.
Ľahko sa to píše, v slovenskom prostredí ťažšie realizuje. Najmä keď sa pozrieme na situáciu na pracovnom trhu. Nájsť vhodný a schopný personál je umenie. Ďalšou otázkou sú konkurenčné tlaky i nastavenie celého trhu. Aj preto, ak sa bude chcieť Novomestský pivovar vrátiť na trh, bude musieť byť iný…