Vráťme sa najprv 15 rokov dozadu. Je prelom tisícročia a na slovenskom pivnom trhu zúri „vojna“. Dvaja nadnárodní hráči – SABMiller a Heineken si porcujú slovenské pivné mestá ako keby prišli na nákup do supermarketu. Menší hráči nevládzu, väčší prakticky zmizli. Až na jedného. Pivovar Steiger vo Vyhniach si ide svojou cestou. Jeho majiteľ Eduard Rada tvrdohlavo razí cestu tradičnému pivu a žne úspechy. Pivovaru stúpa produkcia aj renomé. Ako jediný dokázal odolať ponukám veľkých hráčov a udržal si postavenie na pivnej mape. Tak to ostalo až do roku 2009, keď v pivovare skončil. Tento koniec však znamenal začiatok niečoho nového.
Eduard Rada sa totiž nestiahol do „dôchodku“. Z peňazí, ktoré mu zostali po odpredaji podielu v Steigri, zakladá nový pivovar. V Banskej Štiavnici otvára v roku 2010 Pivovar ERB. „Pre malý pivovar sa rozhodol preto, lebo na trhu absentovalo precízne varené pivo, ktoré by spĺňalo najvyššie senzorické nároky,“ vysvetľuje pre portál oPive.sk Lucia Gašparová, riaditeľka pre stratégiu a marketing pivovaru. Pri kreslení pivovaru pritom postupoval nekompromisne. Chcel v ňom totiž využiť svoje skúsenosti a vytvoriť podnik, ktorý bude spĺňať kritéria najvychýrenejších pivovarov v Európe. „Rozhodol sa variť pivo z prvotriednych a výlučne prírodných ingrediencií a na najlepšej technológii,“ opisuje Lucia Gašparová. Jednoducho povedané ERB stavil na luxus. Aj preto pri nákupe technológií volil najkvalitnejšie stroje (dodávateľská firma Kaspar Schulz je svetovou špičkou vo výrobe technológií pre malé pivovary) a rovnako postupoval aj pri výbere surovín.
Výsledok? Už v čase svojho otvorenia (jún 2010) bolo pivo jedno z najdrahších na trhu, na strane druhej pivo ako nápoj pozdvihol do novej kategórie. „Cieľom toho, čo robíme, je pozdvihnúť kultúru pitia piva na úroveň komplexného zážitku spájajúceho výnimočnosť chutí, servisu a prostredia,“ odhaľuje filozofiu Gašparová. Zaujímavé je, že Eduard Rada sa v manažmente pivovaru obklopil najbližšou rodinou. Jeho manželka je finančnou riaditeľkou, dve dcéry šéfujú marketingu a reštaurácii, jeden zo zaťov je obchodným riaditeľom a druhý vrchným sládkom. Pivovar je teda typická rodinná firma.
V Banskej Štiavnici sa ničím neobmedzujú. „Pivo chceme variť absolútne slobodne, bez ohľadu na cenu vstupných surovín, technológie, špičkového servisu a dizajnu,“ približuje marketingová riaditeľka. ERB okrem klasických pív pravidelne ponuku obohacuje o špeciály. „ERB Limited Edition je exkluzívna línia limitovaných sérií pivných štýlov, ktoré sú na Slovensku takmer neznáme. Doteraz to bol napríklad ERB Dubbel, Braggot či najnovšie Extra Special Bitter“, vymenúva špeciály Lucia Gašparová. Okrem Banskej Štiavnice nájdete pivo ERB v desiatkach iných podnikoch. „ERB sa predáva výlučne v špičkových hoteloch, reštauráciách a baroch na celom Slovensku. Nikdy sa neobjaví v obchodnej sieti,“ uzatvára rozprávanie marketingová riaditeľka.
Rok založenia: 2010
Kapacita pivovaru: 3500 hektolitrov ročne
Čo varia: ERB Svetlý ležiak 12%, ERB Svetlý ležiak 10%, ERB Weizen 12%, ERB Tmavý špeciál 13%. ERB Limited Edition (exkuzívna línia limitovaných sérií pivných štýlov. Doteraz: ERB Dubbel L.E. 16,5%, ERB Braggot L.E. 16%, najnovšie ERB Extra Special Bitter L.E. 15%)