Na slovenskej pivovarníckej scéne došlo v závere minulého roka k zaujímavej zmene. Majiteľa zmenil petržalský pivovar Hops. Už takmer pol roka ho vedie Marek Rybár, ktorý je v pivovarníckej brandží známe meno. S akými plánmi vstupoval do pivovaru a čo už stihol zmeniť?
Zmeny v Petržalke
Petržalský pivovar Hops si budúci rok pripomenie desiate výročie svojho otvorenia. Pivovar otvorili 1. júna 2016, keď sa stal prvým pivovarom v mestskej časti Petržalka. Pivovar zakladali Richard Hajdin a Ján Huska.
Išlo a stále ide o klasický sídliskový pivovar, ktorý láka hlavne miestnych obyvateľov. V závere minulého roka došlo k dôležitej zmene. Novým majiteľom pivovaru sa stal Marek Rybár, ktoré ho ste naposledy mohli zachytiť pri projekte TapTap Beershop & Bar pivovaru General.
„Ponuka kúpiť Hops už bola na stole dávnejšie, ale ku koncu roka už vyústila do dohody. Dôvod bol viac-menej jasný, pivo milujem, desať rokov som sa pohyboval pracovne v obore, či už pre distribútorov alebo pivovar,“ vysvetľuje Marek.
Ten vysvetľuje, že pri rozhodovaní zohrali dôležitú úlohu aj ďalšie okolnosti. „S Rišom Hajdinom som sa taktiež dlho poznal a do Hopsu som chodieval, čiže som vedel do čoho idem a už prišiel čas, kedy som si povedal, že chcem niečo vlastné. Posledný faktor zohrala aj poloha, nakoľko neďaleko bývam,“ naznačuje.
Vylaďovanie
Nový majiteľ vie, že ho čakajú mnohé výzvy. „V prvom rade sa budeme snažiť zastabilizovať výrobu ležiakov, ktoré nám stále robia značnú časť predaja. Vyladili sme IPU a budeme sa snažiť viac zamerať na vrchne kvasené pivá,“ prezrádza.
V Hopse sa pritom budú snažiť aj o rozvíjanie pivnej kultúry v Petržalke. „Tým, že sme sídliskový pivovar a pivo predávame výhradne v našom podniku, zákazníci nie sú ešte úplne zvyknutí na špeciály a to bude náš cieľ, aby sme im ukázali, že pivo môže chutiť aj inak a môže mať veľa podôb,“ hovorí Marek.
Sládok sa v pivovare meniť nebude. „Pivo u nás varí môj kamarát Braňo Lukáč alias Shakesbeer, už je v Hopse niekoľko rokov a spolupráca nám zatiaľ výborne funguje,“ konštatuje.
Oslovenie nových zákazníkov
V pivovare veria, že môžu osloviť nielen domácich. „Do budúcna by sme radi oslovili zahraničnú klientelu, nakoľko nám k tomu napomáha blízkosť vlakovej stanice a cyklotrasy z Rakúska. Taktiež sa chceme viac prezentovať aj mimo pivovaru, takže sa budeme snažiť osloviť zákazníkov aj na pivných festivaloch,“ naznačuje ďalšie aktivity Marek.
Ten nevylúčil ani investície do navýšenia kapacity. „Čo sa týka ďalšej produkcie, momentálne sme priestorovo obmedzení, čo nám neumožňuje markantne zvýšiť kapacitu výroby, ale čas ukáže, či sa nám oplatí pustiť do stavebných úprav a pomýšľať aj nad distribúciou,“ prezrádza.
Marek sa pohybuje v pivovarníckom biznise dlhé roky. Ako vníma situáciu na trhu? „Čo sa týka pivovarskej komunity, nemám čo vytknúť. Za roky fungovania sa vyvinuli veľmi dobré vzťahy, aspoň ja to vnímam tak, že nie je problém zavolať do iného pivovaru, keď treba s niečím poradiť alebo pomôcť niečo zabezpečiť,“ vysvetľuje.
Pochvaľuje si to, že vždy našiel ochotu pomáhať. „Druhý pohľad by bol voči úradom a vládnym nariadeniam. Tým si každý z komunity asi už prešiel a je zbytočné to asi aj komentovať. Musíme vydržať a veriť v lepšiu budúcnosť,“ uzatvára rozprávanie Marek Rybár z pivovaru Hops.
Prečítajte si aj
Pivovarnícka komunita smúti. Zomrel zakladateľ pivovaru Hops
Snímky: Pivovar Hops