Takýto predaj piva ešte nezaznamenali. Pivovar Plzeňský Prazdroj Slovensko, ktorý bol donedávna známy pod menom Pivovary Topvar, sa pochválil rekordným predajom piva. Za jeden predĺžený víkend sa mu podarilo predať takmer 12-tisíc hektolitrov piva.
Rekordné čísla
Len pre porovnanie, ide o také množstvo piva, aké vyprodukuje a predá počas celého roka asi 12 priemerných slovenských remeselných pivovarov. „Denný predaj počas predĺženého prvomájového víkendu atakoval hranicu 12-tisíc hektolitrov. Tým sme prekonali doterajšie maximá o viac ako desatinu. Predajné rekordy v predchádzajúcich rokoch pritom padali oveľa neskôr, a to v období vrcholného leta,“ hovorí obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko Martin Grygařík.
Za tento rekord vďačia hlavne počasiu. Aj to sa podpísalo pod to, že hlavná pivárska sezóna sa začala o šesť týždňov skôr, než je zvykom. Pivovar to pocítil už v apríli. „V apríli vzrástol veľkými skokmi predaj pív v pivniciach a reštauráciách, a to najmä vďaka tomu, že prevádzkari rýchlo zareagovali na teplé počasie a otvorili záhradky a terasy,“ uviedol Martin Grygařík.
V prípade predaja fľaškového piva sa zvýšený záujem prejavil o čosi neskôr. „V obchodoch sa potom začali predaje zvyšovať so zhruba štrnásťdenným oneskorením, pretože ľudia najprv dopili svoje domáce zásoby,“ vysvetľuje Grygařík.
Pomáha aj model
Prazdroj zverejnením čísel urobil zaujímavý krok. Pivovary si tieto štatistiky chránia a nebýva zvykom, aby ich takto zverejňovali. Prazdroj je pritom na tepelné výkyvy, ktoré sa môžu prejaviť aj v predaji piva, nachystaný. Aj preto používajú špeciálny model.
„Pri riadení výroby nám pomáha vlastný výpočtový analytický model „Jáchym“. Model vychádza z dlhodobých aj aktuálnych predpovedí počasia a zahŕňa aj dáta o spotrebe jednotlivých typov pív pri konkrétnych teplotách. Dokážeme vďaka nemu dobre plánovať výrobu,“ konštatuje obchodný riaditeľ.
Podľa pivovaru na zmeny počasia reaguje spotreba jednotlivých typov pív rôzne. Najmenej výkyvov majú tradične ležiaky. „Pri denných teplotách okolo dvadsaťpäť stupňov ide najrýchlejšie hore spotreba najmä čapovanej desiatky. V tropických horúčavách sa potom niekoľkonásobne dvíha dopyt po nealkoholickom Birelli, a to ako po jeho základnej verzii, tak aj po ochutených variantoch,“ vysvetľuje pivovar.
Rast predaja v letnej sezóne je ťahaný najviac čapovaným pivom, v tých najteplejších dňoch potom až o štvrtinu rastie aj záujem o plechovky.
Snímka: Plzeňský Prazdroj Slovensko