Nedostatočná kvalita jačmeňa, zlá úroda chmeľu i rast nákladov na pracovné sily. To sú tri základné faktory, pre ktoré veľké pivovary zdražujú ceny piva. Nie je to ojedinelý jav, k takýmto krokom pristupujú producenti zlatistého moku viac-menej pravidelne.
Prvý Prazdroj
Ako prvý priznal zvyšovanie cien na českom trhu Plzeňský Prazdroj. Veľkým dodávateľom upravil od 1. októbra ceny balených pív o 3,7 percenta. Ak to prepočítame na fľašu, tak to vychádza na šesť centov. Vyššie ceny sa týkajú hlavne prémiových pív v ponuke ako napríklad Pilsner Urquell. Pri bežných značkách sa ceny upravovať nebudú. Toto zdraženie sa dotkne aj Slovenska, keďže Pilsner Urquell sa dováža na náš trh práve z Česka.
Zmenu cenoviek avizuje aj Budějovický Budvar. Jeho šéf Petr Dvořák pre české Hospodářské noviny uviedol, že nie je cestou predávať viac, ale predávať drahšie. Aj preto upraví ceny baleného piva v maloobchode.
V oboch prípadoch tak ide o rovnaký trend, keď sa upravujú ceny piva v supermarketoch. Nie je to prekvapenie. Práve v tomto segmente sú najvyššie tlaky na cenovku a marže pivovarov sú v tomto prípade najnižšie. Aj takéto verejné vyhlásenia potom pomáhajú pivovarom zlepšiť vyjednávaciu pozíciu s reťazcami, ktoré prirodzene neradi akceptujú zmenu cenovky.
Aj ďalší
Vyššie cenovky potvrdili pre rôzne české média aj pivovary Bernard či Primátor, pre slovenské Hospodárske noviny zase Banskobystrický pivovar. Vo všetkých prípadoch pritom platí, tlak na vyššie ceny je z viacerých strán.
„Zdražovať budeme, otázka je odkedy a o koľko. Určite to ale nebude k 1. októbru. Kľúčové suroviny letia nahor, nevieme ale ešte, aké budú ceny sladu, chmeľu, takže vyčkávame,“ vysvetlil pre ČTK šéf pivovaru Primátor Josef Hlavatý.
Rast nákladov neriešia len veľkí hráči, ktorí dokážu náklady kompenzovať aj nákupom vo väčších objemoch. Malí hráči pociťujú nárast cien vybraných druhov chmeľu, pod čo sa podpisuje nielen zlá úroda, ale aj boom remeselného piva. Práve veľký dopyt sa premieta aj do cenníkov spoločností.
Snímka: Pexels/123RF