Aj nadnárodné korporácie môžu rozširovať pivné obzory v podnikoch mimo remeselnej scény. Ukážkovým príkladom takejto aktivity je program Voľba sládkov z dielne Plzeňský Prazdroj Slovensko. Spočiatku som vnímal ich pivné špeciály skôr rozpačite, no časom sa pustili do skutočne zaujímavých pív a mnohé z nich boli vynikajúco zvládnuté.
Ich minuloročná IPA bola legendárna a vyslúžila si nejedno pochvalné prikývnutie nad pohárom aj od skúsených degustátorov a prísnych kritikov. Mali sme možnosť ochutnať ako chutí chmeľ Citra netradične použitá v spodne kvasenom ležiaku, belgické sezónne pivo či aktuálne svieži a prudko piteľný letný Ale. Keďže som tento program spočiatku sledoval len vlažne a chcel som sa dozvedieť viac, zaslal som otázky priamo do Prazdroja.
Odpovedá: Lenka Straková, sládková zodpovedná za program Voľba sládkov
Koľko a akých pív bolo v rámci programu Voľba Sládkov uvedených na slovenský trh a za aké obdobie?
Program Voľba sládkov sme na Slovensku spustili pred troma rokmi. Našim zákazníkov v ňom predstavujeme špeciálne várky našich pív. Doteraz sme na trh uviedli asi dvadsiatku úplne nových produktov. Fanúšikom piva sme práve cez Voľbu sládkov priblížili rôzne pivné štýly od nefiltrovaných ležiakov, cez za studena chmelené ležiaky a spodne kvasené pivá k vrchne kvaseným pivám typu Ale, IPA, red IPA, Summer Ale, Stout, Belgický Saison a nemecký Altbier. Tento program spadá pod filozofiu kultivácie pivnej kultúry, ktorej sa spoločnosť Plzeňský Prazdroj Slovensko dlhodobo systematicky venuje.
V ktorých pivovaroch boli pivá varené? Zaujíma ma najmä pôvod IPA a Saison
Špeciály, ktoré predstavujeme na mesačnej báze a ktoré si milovníci dobrého piva môžu vychutnať vo vybraných podnikoch, varíme v našich pivovaroch v Plzni, Veľkých Popoviciach, Nošoviciach a Šariši. Varenie sa strieda v závislosti od štýlu a značky. Vrchne kvasené špeciály pod značkou Master varíme vo Veľkých Popoviciach.
S koľkými podnikmi ste začínali a koľko podnikov je momentálne do programu zapojených?
Program Voľba sládkov je mimoriadne úspešný a naše špeciály si stále nachádzajú nových fanúšikov. Pri spustení programu sme začínali so zhruba 400 podnikmi, dnes si naši zákazníci môžu pivnú pamäť rozširovať až v 1500 podnikoch. Na Slovensku pritom ide o viac ako 200 prevádzok, ich počet kontinuálne rastie.
Aké sú reakcie majiteľov a prevádzkárov podnikov? Vnímajú Voľbu Sládkov ako ťahák na nových zákazníkov?
Počet prevádzok, ktoré vstupujú do programu Voľba sládkov stúpa. Dokonale vyladené pivné špeciály, ktoré ponúkajú svojim zákazníkom si pochvaľujú, poskytujú im totiž výhodu voči konkurencii. Navyše, nielen, že dostávajú pozitívny ohlas od štamgastov, ale získavajú aj nových zákazníkov, ktorí radi skúšajú netradičné pivné chute, a to sa odráža nielen na spotrebe piva, ale aj na ich tržbách. Prevádzkari tak zachytávajú trend, že spotrebitelia chcú skúšať nové veci. A to je presne to, čo im ponúka Voľba sládkov v ich obľúbenom podniku.
Z našich údajov vyplýva nasledovné:
– práve vďaka programu Voľba sládkov sa až do 30% podnikov zákazníci vracajú častejšie,
– 33% prevádzok deklaruje zvýšenie tržieb,
– takmer polovica prevádzok vníma Voľbu sládkov ako silnú konkurenčnú výhodu
– 87% chce vo Voľbe sládkov pokračovať
Článok nie je plateným PR. Vznikol ako odpovede na otázky, ktoré ma ako človeka sledujúceho a aktívne participujúceho v oblasti remeselného a netradičného piva zaujímali.
****
Na našich stránkach môžete nájsť pivné zápisky Petra Hudáka. Domovariča, degustátora a predovšetkým fanúšika dobrého remeselného piva. Pravidelne putuje po podnikoch a testuje pivo, ale aj jedlo. Nájdete ho aj na Facebooku, kde vytvoril skupinu Súkromné pivné zápisky.