O pive stále vieme málo. Aj preto oproti vínu zaostáva

Víno - pivo

Bola to situácia, ktorá sa odohrala pred pár rokmi v podniku, ktorý už nefunguje. Pekne však ilustruje pohľad na pivo ako také. Podnik čapoval pivo značky Krombacher. Po práci sme naň zašli, keďže to sídlil v rovnakej budove ako vtedajšia práca.

Treba povedať, že dané pivo sme poznali. Jedného dňa nám však načapovali evidentne skysnutý kúsok. Ochutnali sme a hneď sme reklamovali. Reakcia? „Tak to má chutiť,“ odsekla čašníčka a vďačne jej sekundoval jej priateľ. „Ja už mám čo-to odpité, tomu pivu nič nechýba. Nevymýšľajte,“ odvetil.

Viac osvety

Pivo sme zaplatili, na hádku sme nemali silu ani chuť. Odvtedy ubehlo aj päť rokov. Podnik je zabudnutý, podobných skúseností je však veľa. Odlišný pohľad obsluhy a zákazníka na pivo narastá aj pribúdaním podnikov, ktoré čapujú remeselné pivo. A to tu nebudeme rozoberať, že obsluha v niektorých podnikoch ani nevie, čo čapuje (jasné, dobrých príkladov je veľa).

Či chceme, alebo nie, žijeme v akejsi pivnej bubline. Sme obklopení fanúšikmi piva, ktorí sa vyznajú. Aj na vás, čitateľov sa v mnohom môžeme spoľahnúť. Kopec z vás komentuje články či recenzie a dáva trefné poznámky. Je vás však na Slovensku málo. Málo takých, ktorý sa na pivo pozerajú inak.

Stále máme pocit, že pivári sú menej uznávaní ako vinári. Politici, podnikatelia či spoločenská elita radšej pózuje s pohárom vína ako s pivom. Pritom pivo dokáže ponúknuť ďaleko pestrejšiu paletu chutí a pivovarníci môžu rovnako dobre reprezentovať svoj región ako vinári.

Nový seriál

Stránku sme začali prevádzkovať v roku 2014 a musíme povedať, že aj keď sa pivná kultúra o čosi zlepšila, stále je na tom zle. Určite nie je využitý jej potenciál. Už niekoľko rokov sme v hlave nosili seriál, ktorý by odhaľoval pestrosť a krásu pivu.

Nerealizovali sme ho, lebo nebolo času. Na texty napríklad o tom, prečo každý pivný štýl chutí inak alebo kedy by ste mali pivo reklamovať, potrebujete čas. Stránku realizujeme popri iných pracovných povinnostiach, na takýto projekt sme potrebovali aj sponzora.

Nakoniec sme ho našli a v piatok spustíme seriál Pivná akadémia. Každý mesiac prinesieme text s pridanou hodnotou, ktorý bude určený aj pivárom, ktorí toho o pive veľa nevedia. Veľmi sa z neho tešíme a veríme, že sa vám bude páčiť.

Prečítajte si aj

Veľký súboj pivo vs. víno: Kto je na tom lepšie?

Autor fotky: Terje Sollie na Pexels.