Prečo Lidl neponúkol všetky pivá? Pivovar vysvetľuje, čo sa stalo

Lidl

Mal to byť ďalší krok, ktorý priblíži pivný segment k bežnej ponuke u susedov. Lidl mal ponúknuť 15 pív z malých remeselných pivovarov. Realita bola o tretinu chudobnejšia. Čo sa stalo a prečo z ponuky reťazca vypadlo hneď päť pív?  Pivovar prezradil, čo stalo za výpadkom. Ozvali sa však aj ďalší hráči, ktorý prístup reťazca kritizovali.

Ochudobnená ponuka

Špeciálne pivné akcie sú s reťazcom Lild spojené už dlhé roky. Najprv to boli tzv. pivné kufríky, v posledných rokoch sa sporadicky v ponuke objavilo aj pivo z malých remeselných pivovarov. Akcia, ktorú reťazec odštartoval 11. mája, však mala byť v mnohých smeroch prelomová.

Leták spočiatku avizoval, že v chladiacich boxoch nájdu pivári pivá z pivovarov Smadná ťava, Sandorf, Sedem kohútov (navarené v pivovare BrauHaus), Martins, Rye Island, U medveďa a Liptovar. Už pred začiatkom akcie však reťazec leták upravil a dopredu avizoval, že časť pív v ponuke nebude.

„Tento tovar nebol dodaný zo strany dodávateľa,“ znelo vysvetlenie v letáku. Čo sa stalo? Ladislav Bončo z kočovného pivovaru Sedem kohútov pre portál oPive.sk vysvetľuje pozadie celého prípadu. Len pre doplnenie, pivovar varil pivo v kežmarskom pivovare BrauHaus.

„S myšlienkou priblížiť slovenské remeselné pivo širšiemu spektru spotrebiteľov prišiel obchodný reťazec Lidl, ktorý nás v tejto súvislosti oslovil. Ideu ponúkať pivné špeciály v takomto renomovanom reťazci považujeme za inšpiratívnu a istým spôsobom prelomovú, preto sme sa jej rozhodli vyjsť v ústrety,“ vysvetľuje.

Technické problémy

Podľa jeho slov sa problémy vyskytli na ich strane. „Pred finalizáciou pivných produktov sa vyskytli interné a externé technické komplikácie, ktoré aj napriek veľkému úsiliu nášho pracovného tímu nebolo možné odstrániť v plánovanom termíne,“ naznačuje pivovarník.

Ten však jedným dychom dodáva, že oceňuje krok reťazca, že sa rozhodol takto prezentovať pivo z malých remeselných pivovarov.  Pivo, ktoré mal ponúknuť reťazec, predá pivovar cez iné predajné kanály.

„Fanúšik remeselného piva nebude ochudobnený o naše pivné špeciály, pomocnú ruku nám podali predajcovia remeselného piva. Množstvo objednávok už dnes prekročilo našu ročnú produkciu,“ hovorí Bončo s tým, že mená predajcov budú postupne zverejňovať na sociálnych sieťach a pivo bude dostupné aj na e-shope pivovaru.

Kritika reťazca

Kým pivovar Sedem kohútov si prístup reťazca pochvaľoval, ďalší pivovarníci už menej. Portál oPive.sk sa rozprával s viacerými slovenskými pivovarníkmi. Väčšina z nich prístup reťazca kritizovala.

„Mesiace sme s Lidlom rokovali, nakoniec sme však od tohto odstúpili. Lidl sa zachoval absolútne nefér, najskôr sa tvárili, že vezmú obrovské objemy. Toto celé však bolo len zámienkou na stlačenie ceny dole,“ hovorí jeden z pivovarníkov.

Lidl

Obdobné skúsenosti má ďalší pivovarník. „Veľmi dlho sme sa s nimi dohadovali. O cenách, type obalu, niekoľkokrát sme to naceňovali. Stále to menili a skúšali niečo iné,“ odhaľuje pozadie rokovaní pivovarník.

„Keďže od nás chceli zobrať veľa piva a tlačili na nás, dali sme im priateľské ceny, ktoré boli postavené na zisku z kvantity. Napriek tomu, že náš prístup chválili a denne sme si volali, nakoniec nás z akcie vynechali bez toho, aby nám niečo povedali,“ hovorí s ťažkým srdcom pivovarník.

Zlé pomery 

Práve cena bola bodom, ktorú pivovarníci kritizovali. „Vynucovali si nákupnú cenu za ktorú nie je možné pivo navariť. Dá sa to, ale musíte použiť najlacnejší slad a namiesto chmeľov použijete cenovo výhodnejšiu chémiu ako náhradu chmeľu,“ hovorí jeden z pivovarníkov.

Kým v zahraničí sa pivo z malých remeselných pivovarov ponúka bežne v reťazcoch, u nás to tak nie je. Pivovarníci poukazujú na to, že chyba nie je len na ich strane.

„Celkovo bola akcia ukážkou biedy slovenských reťazcov, ktorých nezaujímajú kvalitné produkty a všetko je len o marketingu a premrštenom zisku. Lidl si pravdepodobne dáva cca 80-90-precentnú maržu,“ myslí si jeden z pivovarníkov.

Ďalší poukazuje na to, že o všetkom hovorila ponuka na pulte. „Ponuka pív v akcii reťazca je vizitkou ich prístupu. Žiaden dobrý, lepší slovenský remeselný pivovar sa do tohto nezapojil,“ uviedol pod podmienkou anonymity jeden z malých slovenských hráčov.

Portál oPive.sk oslovil s otázkami aj reťazec Lidl. Do uzávierky vydania tohto článku sa však nevyjadril. Len dodajme, že v zahraničných pobočkách Lidlu je ponuka remeselného piva bežná a bohatá.

Prečítajte si aj

Ako Lidl lákal na „bohatú“ pivnú ponuku

Snímky: oPive, Repro Lidl