K zavŕšeniu pivovarníckeho obchodu storočia chýbajú už len byrokratické náležitosti. Najväčšia pivovarská skupina na svete Anheuser-Busch InBev sa dohodla na kúpe svojho rivala SABMiller. Obchod za vyše 90 miliárd eur sa výrazným spôsobom dotkne aj nášho regiónu. Majiteľa totiž bude meniť nielen Plzeňský Prazdroj, ale aj Pivovary Topvar, ktoré varia značky Šariš, Smädný Mních či Topvar. My sme sa pozreli na to, čo táto zmena môže urobiť s našim trhom a pokúsili sa zodpovedať na 5 základných otázok.
1. Pomôže, alebo ublíži tento obchod pivovaru vo Veľkom Šariši?
Už začiatkom tohto roka sme písali o tom, že okolo pivovaru vo Veľkom Šariši sa množia otázniky. Pivovar totiž ťahá v podstate len jedna slovenská značka (Šariš), aj tá je silná predovšetkým na východe. Smädný Mních je ekonomické pivo, ktoré sa síce môže dobre predávať, profilovať na ňom celý pivovar jednoducho nejde. Pozícia tretej značky Topvar je zase úplne zanedbateľná. Kým v Česku tak môže príchod nového hráča pomôcť exportu tamojších pív, u nás nenájde žiadne pivo, ktoré by mohol exportovať. To môže pozíciu pivovaru oslabovať. Je isté, že po dovŕšení transakcie do pivovaru „nabehnú“ auditori a zhodnotia reálne možnosti. Je možné, že sa bude prehodnocovať výrobné portfólio. Vo Veľkom Šariši totiž okrem domácich pív varia v licencii aj Kozla či Birell.
2. Budú sa na Slovensku variť nové značky?
Je to jedna z možností ako zachovať pivovar na Slovensku. Výroba by však musela mať jednu podmienku –smerovala by na export. Slovenský trh je totiž malý a spotreba piva u nás kontinuálne klesá. Najreálnejšia by sa ukazovala výroba značky Stella Artois, ktorá patrí do portfólia nového majiteľa. Tú pre náš región aktuálne vyrába pražský Staropramen. Ten však patrí do skupiny Molson Coors a značku vyrába len v licencii. Je však otázne, či by k takémuto presunu mohlo dôjsť.
3. Ovplyvní to kvalitu piva?
Fanúšikovia značiek, ktoré produkuje pivovar vo Veľkom Šariši, môžu byť pokojní. Aj keby chceli noví majitelia šetriť, bežní konzument kvalitu piva nerozozná. Fakt je ten, že Anheuser-Busch InBev neprodukuje pivné skvosty (až na malé výnimky ako Leffe). Ak sa pozriete na stránku Ratebeer.com, tak v kolónke „Najhoršie pivá sveta“ je 5 z 10 pív vyprodukovaných v pivovaroch Anheuser-Busch InBev. Pivo určite spĺňa prísne hygienické nároky, produkuje sa však na kvantitu. To znamená, že skupina chce toho predať čo najviac, s najvyššou maržou. Nie je na tom nič zlé, pivným nadšencom však takýmto spôsobom nikdy neulahodí.
4. Zmení sa situácia na Slovenskom trhu?
Môžeme očakávať, že áno. Na Slovensku prebieha zaujímavý súboj medzi Pivovarmi Topvar a spoločnosťou Heineken Slovensko. Podľa dát Euromonitor International ovládali vlani Pivovary Topvar 34 percent trhu. O percento menej mal Heineken, ten však čísla vylepšil o ďalších šesť percent vďaka silnej pozícií Heineken Česká republika u nás. Noví majiteľ bude určite tlačiť na to, aby sa pozícia skupiny vylepšila. Doteraz udával trendy a prinášal novinky hlavne Heineken, tento nepomer by sa však mohol príchodom nového majiteľa zmeniť. Profitovať nakoniec môže zákazník.
5. Kto na tejto zmene získa?
Nový hráč neprináša nič nové a prevratné. Jeho prvoradým cieľom bude návratnosť investície. Aj pohľad do prehľadu značiek naznačuje, že základom ponuky bude „europivná“ klasika. Paradoxne, vyťažiť z príchodu nového hráča môžu malé pivovary. Ich podiel na trhu je zanedbateľný, v segmente HoReCa však môžu rásť. Naďalej tak budú jedinou alternatívou voči pivnej fádnosti. Dramatické nárasty však určite čakať nikto nemôže. Druhým víťazom môžu byť nenároční zákazníci. Súperenie dvoch najväčších pivovarských skupín na svete môže pritlačiť na ceny ekonomických (rozumej najlacnejších) pív.
Snímka: Pivovary Topvar