Do Chorvátska prúdia ročne tisícky turistov zo Slovenska. Ich primárnym cieľom je v drvivej väčšine more a trávenie voľných chvíľ. Bonusom môže byť v takomto prípade aj tamojšie pivo. Ak ste náročnejší pivár, určite budete hľadať malé remeselné pivovary.
Tých nájdete v Chorvátsku vyše 120. Jeden z nich sme navštívili. Nesie meno Dubrovnik Beer Company a ako názov napovedá, nájdete ho v meste Dubrovník.
Mimo preplneného centra
Na začiatku musíme povedať, že Dubrovník patrí medzi najviac vyhľadávané turistické mestá nielen v Chorvátsku, ale aj na celom Balkánskom polostrove. Centrum Dubrovníka by sme tak pokojne mohli nazvať aj „turistickou pivnou pascou“.
Nie je tu problém natrafiť na veľké pivo aj za 11 eur. Áno, nájdete tu aj na bary s remeselným pivom, ak však hľadáte pivné dobrodružstvo, centru mesta by ste sa mali vyhnúť. Aj preto sme si ako náš cieľ vybrali pivovar Dubrovnik Beer Company.
Ten sa nachádza na ulici Obala Ivana Pavla II. Zaujímavosťou je, že len pár stoviek metrov od pivovaru kotvia obrovské výletné lode.
Pivovar má svoj „výčap“ a ladenie celého podniku by sme mohli označiť nálepkou „hipsterské“. Do pivovaru sa totiž vchádza cez garážové dvere a aj vybavenie sa na nič nehrá. Je to len výčap a pár stolov nielen vnútri, ale aj pred podnikom.
Pivovar má však svoje čaro a atmosféru, ktorú dotvára aj hudba. Obsluha funguje podobne ako v iných podnikoch tohto typu tak, že si pivo objednávate a rovno platíte pri bare.
Na výčape pätica pív
My sme podnik navštívili 1. mája. Na výčape sme našli päticu pív. Jeden ležiak, dvojicu pív označených ako Pale Ale, pivo štýlu NEIPA aj Milk Stout. Malé pivo vyšlo na 5,80 eura, väčšia verzia na 7,40, resp. 7,60. Zdá sa vám to veľa? Vitajte v Dubrovníku, meste, ktoré navštívia milióny turistov ročne.
Našu recenziu sme začali pivom s názvom Maestral. Išlo o ležiak s obsahom alkoholu na úrovni 4,5 percenta. Ležiak nenadchol. Pôsobil sladkasto, keď si karamel bral výrazné slovo. Jemne v ňom boli cítiť aj ovocné tóny, pričom chýbala patričná horkosť. Za nás 6,5 bodu.
Po prvom pive sme chceli vyskúšať ochutnávkový set. Trocha nás však prekvapilo, že nám čašník odmietol dať do ponuky štyri pivá, ktoré sme ešte nemali. Zdanlivo nezmyslená podmienka, keďže tak pivo Maestral ako aj Runner sa predávali za podobnú cenu (rozdiel bol len 10 centov). Akékoľvek vyjednávanie nepomohlo. Nevadí.
Druhým testovaným pivom tak bol kúsok s názvom Fortunal. Išlo o kúsok s obsahom alkoholu na úrovni 4,5 percenta, ktorý bol v ponuke označený ako Pale Ale. Pivo ponúklo ovocný rozmer, ten však zrážala dole silná „kyselinka“. Pivo bolo evidentne „chytené“. V takom stave nemalo čo na výčape hľadať.
A treba povedať, že ani ďalšie pivo nám náladu nevylepšilo. Milk Stout s názvom Grego mal presne rovnakú chybu. Vo vôni aj v chuti ste síce zachytili kávu, toast aj jemné ovocie, všetko však valcovala pomerne výrazná „kyselinka“. Inak povedané, pivo začínalo kysnúť. Vo výsledku to bola slabšia päťka.
Našťastie náladu vylepšil aspoň kúsok s názvom Goa. Išlo o pivo navarené v štýle New England Pale Ale s obsahom alkoholu na úrovni 6,5 percenta. Vo vôni ste zachytili grep, pomelo, ananás aj marakuju. Všetko to ste našli aj v chuti. Bolo to voňavé, ozviežujúce a „nadupané“ pitie. Podarené pivo. Za nás osmička.
Obrovský rozdiel
Zarazilo nás, že pivovar predáva svoje pivo za zenitom. Pri ceste na toalety sme si všimli, že sudy na výčape nie sú umiestnené v chladiacom boxe, ale len pri bežnej izbovej teplote. A keďže vonku pekne pražilo slniečko, k ideálu to malo poriadne ďaleko. To ľahko vysvetľovalo stav pív, ktoré sme pili. Najmä keď si na vyčapovanie mohli počkať aj niekoľko dní.
Tak nám skrsla myšlienka ochutnať fľaškované pivo. Tu nás zarazil nepomer medzi cenou čapovaného a fľaškovaného piva. Kým tretinkové čapované vyšlo na 5,80 eura, fľaškové stálo dve eurá (NEIPA 2,30 eura). A čo je najlepšie, fľaškované pivo bolo v ďaleko lepšej kondícii ako to čapované.
Napríklad fľaškový Stout Grego bol voňavý, výrazne kávový s jemnými znakmi po čiernom bobuľovom ovocí. Jednoducho lahodné a pekne vyskladané pitie za osem bodov.
Fľaškové pivo Fortunal trocha napravilo dojem z čapovanej verzie. Ponúklo kombináciu grepu, limety aj náznakov jemného obilia. Za nás to bolo 6,5 bodu.
Aby sme otestovali všetko, ešte sme skúsili čapované pivo s názvom Runner malo 4,5 percenta alkoholu. Ponúklo kombináciu grepu, limety aj výraznejšej horkosti. Za nás to bolo pohodové pitie za sedem bodov.
Toto sme ešte nezažili
Inak sme boli zaskočení tým, aký veľký rozdiel môže byť medzi kvalitou piva vo fľaškovej a čapovanej verzii. Vždy hovoríme a odporúčame ochutnávať pivo čapované. A dvojnásobne to platí v prípade, kedy pivo predáva samotný pivovar.
V tomto prípade to neplatilo. Keď sme s touto informáciou konfrontovali obsluhu, nezmohla sa na nič. Len konštatovanie, že „tak to má byť“. Jednoducho „diletanstvo“ najhrubšieho zrna. Ukážka toho, ako si nevážiť zákazníka a neriešiť to, čo máte na výčape.
Ako zhodnotíme našu návštevu? Odporúčame návštevu tohto pivovaru? Ako cieľ vášho výletu tento pivovar nemôžeme odporúčať. Ak však pôjdete okolo a budete mať čas, zastavte sa. Odporúčame však voliť fľaškovú verziu.
Nebudete to mať len lacnejšie, budete mať však akú-takú istotu, že vám nepredávajú pivo, ktoré na vás čakalo možno aj týždeň.
Inak je celý koncept nastavený dobre. Podnik je štýlový, má svoju atmosféru a uživil by sa aj v iných mestách. Škoda, že v danom prípade chýbalo to najdôležitejšie – pivo v dobrej kondícii.
Zhrnutie
Plusy
- Atmosféra. Podnik má svoje čaro.
- Lokalita. Stačí si sadnúť pred podnik a máte krásne výhľady na okolie.
Mínusy
- Kondícia piva. Predávať skysnuté a „chytené“ pivá priamo pri zdroji je „prúser“.
- Obsluha. Trocha viac ochoty by neuškodilo.