Sládok pivovaru Vŕšky: Pivovarník musí vedieť vypočuť zákazníka

Pivovarnícky sektor má za sebou ďalší rok. Opäť bol pestrý na udalosti aj zmeny trendov. Pribúdajú nielen pivovary, ale najmä podniky, ktoré čapujú remeselné pivo. Nové pivné štýly začínajú na trh uvádzať aj nadnárodní hráči. Ako sa na rok 2018 pozerajú pivovarníci a ľudia, ktorí sa pohybujú okolo piva? Portál oPive.sk sa opäť rozhodol zorganizovať veľkú anketu. Dnes odpovedá Viliam Hujík, sládok pivovaru Vŕšky v Terchovej.

Ako hodnotíte rok 2018 z pohľadu pivovarníka? Čo všetko sa zmenilo oproti minulosti?

Z pohľadu pivovarníka hodnotím tento rok spokojne. Rok 2018 bol rokom určitých zmien a rastu. V našej výrobe sme okrem zvýšenia kapacity, ktorú sme v predošlom roku 2017 navýšili pridaním novej technológie v Žiline na sídlisku Vlčince, rozšírili aj náš tím. Pribudol mi nový kolega pivovarník p. Mikuš, s ktorým som mal možnosť pracovať v bývalom pivovare Popper v Bytči.

Zároveň nás teší, že sme dokázali naplniť kapacitu aj pridaním nových pív. K našim predošlým dvom stálym pivám (ležiak 11° a 13° tmavý) pribudol nový ležiak 12°. Ten sme zaradili do našej ponuky nielen ako sezónne, ale ako celoročné pivo. Okrem troch stálych pív sa uchytilo aj štvrté – špeciál 12° Medový. V tomto prípade sme nečali, že záujem bude taký veľký, že pivo sa bude variť celý rok.

Je to dané aj tým, že počas roka sme absolvovali mnoho pivných akcií v teréne, ktoré nám dali príjemnú spätnú väzbu. Venujeme sa však iným novým špeciálom, ktoré u nás postupne pribúdajú – či sú to silnejšie ležiaky ako náš polotmavý  16-stupňový Zbojník, ale aj vrchné kvasené pivá. Spomeniem 14° IPA a 12° Weizen. Musím povedať, že tento rok sme potešili aj malú skupinku kočovníkov. Takúto spoluprácu sme v predchádzajúcich rokoch nezažili, kapacitne sa to totiž nedalo zrealizovať.

Čo by ste označili za pivovarnícku udalosť roka?

Na trhu začala spolupráca „gigant +  mini“. To sme v posledných rokoch nemohli sledovať. Teší ma, že si postupne k sebe hľadáme cestu. Zároveň nás pozývajú na rôzne spoločné akcie, kde sa môžeme ukázať aj sa odprezentovať. Sledujem aj to, ako sa prv „giganti“ venovali jednoduchej výrobe ležiakov a teraz začínajú ukazovať, že predsa vedia vo výrobe pustiť aj nejaké špeciály i keď sa „učia“ tak trochu od nás, malých.

Čo podľa vás najviac trápi pivovarnícky sektor a aké zmeny na trhu by ste privítali?

Myslím si, že na trhu chýbajú tzv. sládkovia. Pociťujú to tak veľkí, ako aj malí u nás doma, ale aj v zahraničí. Sledujem to už dlhodobejšie. Dalo sa to čakať, že to raz príde. A čo raz viac sa o tom aj hovorí. Aké zmeny na trhu by som privítal? Hlavne znížiť byrokraciu. To by iste privítali aj iné malé pivovary.

Aké sú vaše plány na rok 2019? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?

Tak je toho viac, ale v prvom rade musíme udržať kvalitu piva, to je také naj. A v druhom rade si treba vedieť naďalej vážiť zákazníka a vedieť ho vypočuť. Či priamo, alebo aj nepriamo. No najväčšou výzvou pre mňa je udržať samotnú značku piva a jej existenciu na trhu. Zároveň sa chcem každému, kto nás podporuje, poďakovať. Prajem hlavné dobrý štart do nového roka 2019.

Snímka: Archív V.H.