Je to téma, ktorá sa v našom regióne rozoberá už dlhé roky. Aj keď sa s nástupom remeselných pivovarov a podnikov ponúkajúce také pivo posunula do úzadia, stále tu je. Zazmluvňovanie podnikov veľkými pivovarmi je fenomén aktuálny aj v roku 2021. Napríklad v susednom Česku si preberajú „hospody“ dve najväčšie siete.
Z košiara do košiara
Na tému upozornili pred pár dňami české Lidovky. Tie priniesli článok o tom, ako sa proti sebe postavila dvojica pivovarov Staropramen a Plzeňský Prazdroj. Staropramen, ktorý je druhým najväčším producentom piva v krajine, stratil v uplynulých mesiacoch štvoricu svojich podnikov.
A nešlo o žiadne „béčkové“ krčmy. Pivovar prišiel o svoje vlajkové lode, krčmy pod konceptom Potrafená husa. Len pre lepšiu ilustráciu, ide o koncept, ktorý má ponúkať to najlepšie, čo daný pivovar ponúka.
Pivovar v tomto prípade garantuje tú najlepšiu starostlivosť o pivo a služby, ktoré takýto podnik odlišujú od ostatných. Staropramen s týmto konceptom prišiel už v roku 1999 a postupne ho rozšíril po celej krajine. V najlepších časom mal Staropramren vyše 30 prevádzok, keď ste jednu z nich mohli navštíviť aj v Bratislave. Spomenuté čísla sú minulosťou. Dnes sa pivovar prezentuje číslom 20.
Lepšie podmienky
Lidovky upozorňujú, že trojica podnikov Potrafená husa v Prahe a ďalšia v meste Mladá Boleslav zmenila meno aj dodávateľa piva. Všetky štyri podniky pritom spája jedno spoločné. Zo Staropramenu prešla pod krídla Plzeňského Prazdroja.
„Za dobu tej celej dlhej spolupráce sme predĺžili zmluvu opakovane, tentoraz boli podmienky rozdielne od tých predchádzajúcich, nemali asi túžbu to obnoviť, tak sme sa rozišli,“ hovoril pre český web Petr Klaus, majiteľ Vinohradského bulváru, ktorý predtým niesol meno Potrafená hus.
Kalus pritom naznačil, že zákazníci proti takejto zmene neboli, práve naopak. Pivovary pritom odmietajú, že by podnik konkurencie „preplatili“. „Koncept Potrefená hus je natoľko konkurencieschopný, vyspelý a na trhu dobre zavedený, že je pre konkurenciu ťažké ponúknuť vlastné komplexné riešenie tak, aby priamo oslovilo našich partnerov v projekte,“ uviedol pre Lidovky manažér značkových reštaurácií Staropramenu Jan Trochta.
Prazdroj sa k ukoristeniu nových prevádzok nechcel vyjadrovať. Predaj čapovaného piva je však pre pivovary lepšou cestou ako predaj cez supermarkety. Marža pri takomto predaji je ďaleko väčšia ako pri predaji fľaškového piva. Pivovary dokážu lákať podniky napríklad na dotácie smerujúce na vybavenie podniku, na druhej strane vyžadujú exkluzivitu či určitý odber piva.
Prečítajte si aj
Snímka: FB Potrafená husa