Desať rokov. Tak dlho môžete na trhu piť pivá od pivovarníka Juraja Gajdoša. Pred desaťročím sa rozhodol vybrať na cestu varenia piva a práve v týchto dňoch oslavuje. „1. mája sme patrične oslávili naše 10. narodeniny,“ začal rozprávanie pre portál oPive.sk spolumajiteľ Svätojánskeho pivovaru. Ešte pred ním varili pivo v Staroslovienskom pivovare, ktorý zostal na trhu už len ako značka. Práve na uplynulých desať rokov sme sa s Jurajom porozprávali.
Nikdy ste neľutovali to, že ste sa pustili do varenia piva?
Nie, boli síce v začiatkoch aj ťažké chvíle, ale varenie piva, resp. gastronómia je môj koníček. Gastronómii sa venujem 15 a vareniu piva dokopy 12 rokov. Pred tým, ako som začal v gastronómii, som podnikal v inom sektore, v omnoho jednoduchšom, ale tá práca ma nenaplňovala.
Čo by ste dnes možno urobili inak?
Nie je nič také, čo by som zmenil.
Najťažšie rozhodnutie v pivovare?
Najťažšiu chvíľu sme zažili nedávno, aj keď úplne nesúvisí s pivovarom, ale s reštauráciou Starosloviensky pivovar, kde sme začali variť pivo na našej prvej 200-litrovej varni. Dnes, keď idem okolo, tak už na to pozerám iba s nostalgiou. S kolegom sme sa koncom roka dohodli, že to ukončime, keď nájdeme kupca na priestor. Počas koronakrízy je viesť reštauráciu absolútne neefektívne. Núti ľudí ísť na hranicu možnosti, slušne povedané a to nie je dobré, gastronómiu to posunie opäť späť.
Udalosť v pivovare, ktorá spravila najväčšiu radosť?
Tých by bolo asi viac. Určite sa nám za tie roky podarilo dať dokopy perfektný tím ľudí. Ďalším bolo presťahovať pivovar do vlastných priestorov. Keďže sme sa sťahovali trikrát, tak najväčšiu radosť vám vždy urobí prvá várka, keď zacítite vôňu sladu, tú vôňu proste človek musí milovať. Za posledný rok nám fakt robí radosť, ako sa šíri naše pivo. Keď ho niekde prinesieme po prvýkrát, tak na ďalšíkrát zoberie aj sused, potom ďalší sused atď.
Je to absolútne super vidieť v priamom prenose, že pivo spája ľudí. Predtým sme pivo iba niekde rozviezli a tým to pre nás haslo, ale tu ste v priamom kontakte, hneď viete feedback. Paradoxne, najkrajší rok za ostatných 10 rokov sme zažili tento „koronarok“ a práve pre ten priamy kontakt.
Pivo, na ktoré sta najviac hrdý?
Nemyslím si, že som na nejaké pivo obzvlášť hrdý. Skôr sme spravili výročnú edíciu, sú tam tri pivá, pre ktoré som vôbec začal uvažovať o vlastnom pivovare. Je tam štýl Red Ale, toto pivo som si zamiloval v Anglicku, samozrejme ležiak, najpredávanejšie pivo vo svete, v našom prípade je to Výročný ležiak 14. A ako posledné pivo, ktoré ma ovplyvnilo je bavorský Weizen, akurát tu sme pšenicu zakomponovali do piva Biere de Champagne Framboise. Pri tomto pive boli použité kvasnice, ktoré pivo síce prakvasujú do sucha, ale my sme si celý recept prispôsobili, aby vyhovoval nám a zatiaľ máme výborné ohlasy.
Kde by mal byť pivovar o ďalších 10 rokov?
Sme asi jediný minipivovar na Slovensku, ktorý zálohuje fľašky, nakoľko nám záleží na ekológii. Každému prízvukujeme, že aj keď už od nás nezoberie ďalšie pivo, pri najbližšom rozvoze si pre prepravku s flaškami prídeme. A náš cieľ na najbližšie dva-tri roky je dosiahnuť certifikát uhlíkovej neutrality. Nechcem sa nikoho dotknúť, ale ak existuje pivovarnícke peklo, tak plechovky vás tam vítajú s otvorenou náručou. Predstavte si, že víno odležané niekoľko rokov v dubovom sude potom stiahnuť do plechovky. Už ste to niekde videli? Sklo dokáže opakovane, opakovane, opakovane používať. Ak chcete byť remeselný pivovar, tak to remeslo zoberte za svoje a nie vybrať si z toho iba to pozlátko.
Čo by ste odkázali fanúšikom?
Chcem v prvom rade všetkým poďakovať, že stojíte pri nás. Vy ste dôkazom, že to robíme dobre. Zatiaľ čo deväť rokov ste si nás museli hľadať a chodiť za nami, tak posledný „koronarok“ sme sa vám to snažili vrátiť a pivo sme vám vozili a vozíme až k dverám. Sme radi že ste pochopili čo a ako robíme. Vďaka Vám sme sa nemuseli pohnúť z našej komfortnej zóny Záhorie, Bratislavský kraj a Juhomoravský kraj. Špeciálne vďaka Jožkovi, to je obchoďák na nezaplatenie.
Prečítajte si aj
Svätojánsky pivovar: Lacné pivo? Žiadna kríza, je to naša stratégia