Na začiatku bol žart, potom Brusel a na konci vlastné pivo

pivny-raj-00

Môže ovplyvniť pivo životný príbeh? Môže. Dokonca veľmi jednoducho. Stačí, keď sa stane súčasťou vášho života a vy postupne zistíte, že pivom sa dá aj živiť. A nemusí to byť len v pozícií pivovarníka. Pivo ovplyvnilo aj osud spolumajiteľa pivotéky  Pivný ráj Borisa Dovalu. A asi sa budeme opakovať, ale v jeho prípade zohrala veľkú úlohu náhoda.

„Na začiatku to bol iba žart, prehodený medzi rečou niekde pri pive. Idea, otvoriť si pivotéku prišla po tom, čo sme si už nové značky a druhy piva museli začať objednávať zo zahraničia, prípadne cestovať za nimi, pretože u nás sme už skúsili všetky, ktoré boli dostupné,“ začína rozprávanie o ceste k vlastnej pivotéke Boris. Povestný zlom spôsobila až návšteva Bruselu, mekky piva. Vtedy bolo všetko rozhodnuté.

A čo bolo na otvorení pivotéky, ktorú nájdete v bratislavskom Fresh Markete najťažšie? „Odpovedí by mohlo byť určite viac. Od výberu lokality, prispôsobovania priestoru, samotnej realizácie, časového stresu a pod.,“ približuje Boris a vymenúva dve konkrétne. „Vytvorenie základného výberu značiek, ktorý by mal oslovovať našich zákazníkov (čo je mimochodom nikdy nekončiaci proces) a utváranie „genius loci,“ pozitívnej atmosféry pivotéky v každodennom kontakte s nimi,“ prezrádza.

pivny-raj-01

Práve kontakt s ľuďmi a správne trafenie sa do chutí býva ťažké. „Pivná kultúra na Slovensku sa stále zlepšuje. Ľudia si začínajú stále viac uvedomovať, že existujú aj iné pivá, než tie, čo doteraz poznali, experimentujú, ochutnávajú nové značky, pivné štýly alebo druhy, pivá z rôznych oblastí a krajín a my sa snažíme reagovať tak, aby sme im v tomto rozširovaní obzorov boli, čo najviac nápomocný,“ vysvetľuje.

Aj oni pozorujú to, že čoraz viac ľudí vyhľadáva remeselné pivo, ktoré sa stáva spestrením voči dlhoročnej klasickej ponuke. „Niekedy by sa dalo povedať, že určité pivo alebo štýl je ich “predĺženým ja alebo rodinným členom,“ na ktorého nedajú dopustiť. Ale tak to asi má aj byť,“ smeje sa.

Okrem klasického predaja však pred časom uviedli na trh aj vlastné pivo. „Chceli sme našim zákazníkom ponúknuť aj niečo vlastné a nové. Domnievame sa, že varenie piva pod vlastnou značkou, môže priniesť našej pivotéke istú demarkačnú nadhodnotu, ktorá nás bude oddeľovať od bežných predajcov piva, či už v malo alebo veľkoobchode,“ odhaľuje pozadie vzniku nápadu.

pivny-raj-03

Pri jednom pive však nechcú skončiť. Už teraz avizujú, že na trh sa budú snažiť dodať niekoľko pív ročne. „Budeme sa snažiť zákazníkom priniesť vždy niečo osobité a snáď aj raritné. Naše prvé pivo Gan Eden (Rajská záhrada) sme navarili v trenčianskom pivovare Lanius, s ktorým od začiatku našej existencie spolupracujeme,“ vysvetľuje Boris a dodáva, že v pláne sú ďalšie dve várky.

O vlastnom pivovare neuvažujú. Skôr sa pozerajú po iných výzvach. „Popri snahe o stále skvalitňovanie našich služieb v Pivnom raji, pripravujeme v spolupráci so šéfkuchárom bistra La Cocotte na Grosslingovej ulici v Bratislave nové menu, v ktorom bude pivo nielen „napairovaným“ doplnkom k špeciálnym jedlám, ale aj ich ingredienciou,“ uzatvára rozprávanie Boris Dovala.

Snímky: FB Pivný raj