Prečo si pivný gigant kúpi stránku na hodnotenie piva?

Ratebeer, gigant, pivo, prípitok

Na tejto stránke to ešte nezaznelo, ale udalosťou posledných dní medzi priaznivcami remeselného piva na svete je akvizícia, o ktorej sa veľmi nepíše. Aby som vás uviedol do obrazu, najväčšia pivovarská skupina na svete AB InBev dokúpila zvyšný podiel v stránke Ratebeer a už je jej 100-percentným vlastníkom.

Obľúbená stránka

Ratebeer je pritom aj u nás mimoriadne populárna stránka. Tisíce hodnotiteľov po celom svete na nej hodnotia pivo a vytvárajú akýsi katalóg toho, čo sa kde pije. Môžeme polemizovať nad výpovednou hodnotou niektorých recenzií. Niektoré sú prehnané, niektoré snobské, niektoré veľmi trefné.

Základom je však to, že táto stránka pomáhala a stále pomáha mnohým ľuďom pri výbere piva. Minimálne v tom smere, že v nej bol prehľad všetkých pív, ktoré pivovar produkuje.

Nastáva teda otázka, prečo sa pivný gigant rozhodne kúpiť medzinárodnú stránku, ktorá je viac-menej zameraná predovšetkým na segment remeselného piva. Uvažoval som nad tým dlho, ale výsledok som mal vždy ten istý – zapadá im to do ich biznis modelu.

Využitie databáz?

Aby sme si ujasnili základnú vec, nadnárodná spoločnosť pri investovaní pozerá na profit akvizície. Neexistuje, aby takýto gigant kupoval niečo len preto, aby tomu pomohol a investoval „do dobrej veci“. Jednoducho si vypočítal, že takto investované peniaze sa mu raz vrátia.

Vedenie gigantu môže využiť dobre fungujúce databázy. Napríklad pri poslednom vyhlásení výsledkov Ratebeer Best organizátori uviedli, že o výsledku rozhodlo vyše 30-tisíc hodnotiteľov. Takáto vzorka už má výpovednú hodnotu.

AB InBev si tak z databáz vie jednoducho zistiť o aké pivo je najväčší záujem, ktorý pivný štýl je momentálne v móde a ktoré pivo chutí hodnotiteľom najviac. Viete si predstaviť, koľko by za takéto analýzy museli zaplatiť analytickým či poradenským spoločnostiam?

Hlavne biznis

Takto budú mať dáta na stole prakticky každý deň. Budú vedieť vyhodnotiť situáciu na trhu a reagovať na ňu. Napríklad si budú vedieť vyabstrahovať, ktorý pivný štýl je preferovaný v zime či v lete. Tých možností je neuveriteľne veľa.

Otázne je, ako budú na túto skutočnosť reagovať hodnotitelia. V diskusiách mnohí poukazujú na to, že prejdú ku konkurenčnému portálu Untappd. Mnohí tak neurobia už len preto, že na Ratebeere majú niekoľkoročnú kartotéku, v ktorej majú zapísaný svoj „pivný životopis“.

Ja chápem aj jedných, aj druhých. Z celej situácie je mi však trocha smutno. Ale v dnešnom svete to už tak býva. Aj keď si to väčšina z nás neuvedomuje a ospevuje svoje obľúbené značky či pivovary, za pitím piva je biznis. Už záleží potom len na majiteľovi, či ide o malý alebo veľký…

***********************************

Guñéz Ulej
Narodil som sa niekde medzi Kyjevom a Prahou. Bez piva si neviem predstaviť deň, ani noc. Pracujem ako IT-čkár v jednej nemenovanej firme a mojim snom je celosvetový mier. Ak máte nejaké postrehy, alebo pivné hlúposti, pošlite mi ich na adresu gunez.ulej@gmail.com.

Snímka: FB Ratebeer