10 zaujímavostí o slovenskom pive, ktoré ste nevedeli

Pivo dnes oslavuje. Práve prvý augustový piatok je venovaný Medzinárodnému dňu piva. O jeho obľube na Slovensku nemusíme polemizovať. Pivo bolo, je a dúfajme, že ešte dlhé roky bude spestrením nápojového jedálnička v našich končinách.

Pri príležitosti tohto sviatku sa Slovenské združenie výrobcov piva a sladu pozrelo na zaujímavé fakty týkajúce sa slovenského trhu, ale aj piva ako takého. My vám ich prinášame v prehľadnej podobe.

240

– miliónov litrov piva sa ročne uvarí na Slovensku. Toto číslo zachytil Štatistický úrad SR a zachytáva iba produkciu alkoholického piva. „Pivo je najobľúbenejším alkoholickým nápojom Slovákov, čo potvrdzujú aj aktuálne štatistiky. Jeho spotreba v poslednom období rastie. V prepočte na jedného obyvateľa za rok ho Slováci vypijú až 73,1 litra na hlavu,“ hovorí Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu.

74

percent. Toľko Slovákov si podľa prieskumu spoločnosti Kantar TNS dopraje alkoholické pivo aspoň raz mesačne. Najobľúbenejším typom je u nás stále desaťstupňové pivo, ktorého objem predaja v obchodoch tvorí takmer dve tretiny (63,3 percenta). Nasledujú pivá s vyššou stupňovitosťou, ktoré tvoria 19,1 percentný podiel na celkovom objeme.

38

percent. Približne takýto počet obyvateľov Slovenska siahne aspoň raz mesačne po nealkoholickom pive. „Kľúčovým faktorom v náraste spotreby nealko piva je meniaci sa životný štýl Slovákov. Stáva sa čoraz obľúbenejšou alternatívou pre ľudí, ktorí počas športovania, šoférovania, turistiky, či pri iných príležitostiach volia nealkoholické verzie piva,“ spresňuje Jana Shepperd.

2/3

Takýto objem z celoročnej produkcie piva u nás vypijú Slováci v lete. Slováci pijú pivo na rôznych miestach a pri rôznych príležitostiach. Miesto, kde si najčastejšie vychutnávajú pivo je v pohodlí domova, na chatách alebo v kruhu priateľov. A najčastejší dôvod, kedy si alkoholické pivo vychutnávajú, je zábava s priateľmi, čo tvrdí až 38 percent Slovákov.

63

percent piva kupujú Slováci v maloobchode. Na krčmy či reštaurácie pripadá len podiel na úrovni 37 percent. Tento trend v posledných rokoch posilňuje a pre producentov zlatistého moku nie je vítanou záležitosťou. Pri čapovanom pive je totiž väčšia marža.

49

percent piva alebo radleru sa predáva v plechovkách, na druhom mieste sú PET fľaše s podielom 27,6 percent a sklenené fľaše (vratné aj nevratné) s podielom 23,2 percent sú na treťom mieste.

80

percent opýtaných žien sa priznalo, že obľubuje pivo. Slovenky preferujú svetlé pivo (53,3 percenta), no aj tmavé pivo (23,1 percenta) a radler (15,3 percenta) má u nich svoje pevné miesto.

39

kalórií nájdete v 100 mililitrov svetlého piva. Napriek prevládajúcim mýtom, že z piva sa priberá, obsahuje pivo menej kalórií ako väčšina iných nápojov. Je to menej než kalorická hodnota rovnakého množstva bieleho vína, mlieka či pomarančového džúsu.

0

Takýto je obsah tuku či cholesterolu v pive. Pivo má vysoký obsah draslíka, horčíka, fosforu, kremíka, prírodných antioxidantov a ďalších stopových prvkov a naopak, relatívne málo sodíka. Chmeľový mok je navyše zdrojom vitamínov, prevažne skupiny B – obsahuje niacín, kyselinu pantoténovú, pyridoxín, riboflavín, kyselinu listovú a menšie množstvo tiamínu a biotínu.

+

Umiernená konzumácia piva dokáže poskytnúť ochranu pred srdcovo-cievnymi chorobami, vysokým krvným tlakom, ba dokonca pred infarktom, mŕtvicou či demenciou. U ľudí, ktorí konzumujú pivo s mierou, sa pozorovala vyššia hustota kostí, ktorá je významná z hľadiska prevencie osteoporózy. Pivo stimuluje činnosť orgánov tráviacej sústavy, vylučovanie tráviacich štiav, a tým podporuje tráviace procesy. Obsah kremíka v pive sa zase dáva do súvisu s jeho ochrannými účinkami proti Alzheimerovej chorobe.

Snímky a zdroj informácií: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu