ERB ohlasuje novinky: Nealko pivo, väčšie kapacity i hotel

Rozšírenie ležiackych kapacít, výstavba nového hotela aj uvádzanie nealkoholického piva na trh. Pivovar ERB z Banskej Štiavnice má viacero noviniek. Na svojej politike, ktorou sa chce odlišovať od všetkých ostatných pivovarov na trhu, však nechce nič meniť.

Nealko na sezónu

Prvou zásadnou novinkou je rozšírenie portfólia o nealkoholické pivo. „Prvé várky tohto piva sme testovali už pred rokom, kedy sme si z Výskumného ústavu Weihenstephan objednali špeciálne kvasinky na tvorbu nealkoholického piva,“ hovorí pre portál oPive.sk obchodný riaditeľ pivovaru ERB Jozef Sivák. Podľa jeho slov je pivo po fáze vylaďovania pripravené na uvedenie na trh.

„Cieľom bolo vytvoriť pivo, ktoré si môžu vychutnať aj šoféri, bez porušenia zákonu,“ vysvetľuje riaditeľ a dodáva, že ich vlani obmedzovali aj kapacity, pretože pivu dodávajú maximum času vo fáze ležania. „Tento rok sme rozšírili ležiacku kapacitu o sedem ležiackych tankov s kapacitou po 40 hektolitrov. Tu chcem zdôrazniť, že je to len kvôli času ležania, ktorý neskracujeme ako to býva kvôli znižovaniu nákladom inde bežné,“ konštatuje Jozef Sivák.

Práve dĺžka výroby piva je podľa obchodného riaditeľa dôležitá. „Ono sa hovorí, že na výrobu piva potrebujete tri základné ingrediencie plus kvasinky. Štvrtou základnou surovinou je však čas, ten si neviete vyrobiť ani kúpiť,“ hovorí.

Paradoxné je, že v Štiavnici chceli v začiatkoch variť hlavne pšeničné pivo. To úspešne vyrábajú doteraz, no jeho objem nie je výrazný. Okrem spomenutého Weizenu a dvoch druhoch svetlých ležiakov a jednej tmavej verzii sa v stálej ponuke objavila koncom minulého roka aj jedna novinka. „Vždy sme chceli vytvoriť aj pivo pre ženy, ktoré neraz siahli po víne ako honosnejšom nápoji,“ osvetľuje motívy riaditeľ. Tak koncom minulého roka uviedli pivo s názvom Braxatoris, ktoré zaujme aj tým, že má alkohol na úrovni sedem percent. „Pivo pôsobí najprv príjemnou sladkou chuťou a plnosťou, neskôr je zakončené rafinovanou horkosťou a teplom v ústach,“ opisuje Jozef Sivák.

Bonitnejšia  klientela

Zaujímavosťou je, že pivo z Banskej Štiavnice filtrujú a pasterizujú. „Spočiatku sme pivo nepasterizovali, ale skladovacie podmienky u odberateľov ukázali, že k tomu musíme pristúpiť. Teraz každá várka prechádza cez mimoriadne šetrnú flash pasterizáciu, ktorá zabezpečuje to, aby bolo pivo odolnejšie voči tepelným výkyvom a zachovalo si svoju vôňu a chuť,“ vysvetľuje.

V Štiavnici si uvedomujú, že v podnikoch chýba obsluhe lepšia osveta starostlivosti o pivo. „Vďaka našej filozofii a iného prístupu k pivu vieme vyrobiť vysoko kvalitné pivo a aj ho presadiť v špičkových zariadeniach. No musíme zaškoliť aj personál odberateľa, aby sme zmenili jeho pohľad na pivo a prácu s ním. Aj preto sme založili ERB akadémiu, kde prevádzkam, ktoré čapujú naše pivo školíme personál,“ hovorí Jozef Sivák, ktorý je sám absolventom štúdia na Akadémii pivného someliéra v Salzburgu a Mníchove. Na Slovensku je podľa jeho slov prvým a zatiaľ jediným certifikovaným pivným someliérom.

Už pri vzniku pivovaru majitelia pivovaru hovorili to, že chcú ponúkať najdrahšie pivo na trhu. Toho sa chcú aj držať. „Našim cieľom je osloviť bonitnejšiu klientelu a ukázať, že pivo môže chutiť a voňať inak,“ vysvetľuje Jozef Sivák a dodáva, že aj pitie piva môže byť zážitok porovnateľný s pitím vína či iného kvalitného alkoholu.

Na rozdiel od iných pivovarov, odmietajú viaceré pivotéky či podniky. „Naša produkcia je obmedzená. Nemôžeme pivo len tak vychŕliť na trh, stratilo by na svojej hodnote. Najmä, keď potom nemáme možnosť dohliadnuť na jeho skladovanie a výslednú kvalitu na prevádzke,“ vysvetľuje.

Ďalšie plány

Obchodný riaditeľ poukazuje na to, že pivovaru na začiatku mnohí neverili. „Ukázali sme však, že náš koncept bol správny. Aj mne sa stalo, že sa čašník v našej akadémii sťažoval na cenu nášho piva. Keď sme mu však vysvetlili princípy pivovarníctva, prišiel za mnou a povedal, že ostatné pivá na trhu sa mu zdajú podozrivo lacné. Úspech nášho konceptu inšpiroval viacerých k založeniu vlastného pivovaru, mnohí sa aj snažili od nás získať know-how alebo len prišli a „odkukali“ čo sa dalo,“ uvádza príklady.

Slovensko dnes zažíva boom remeselného piva. Obchodný riaditeľ pivovaru ERB si však myslí, že okrem nových pivovarov, budú niektorí producenti aj zatvárať. „Trh sa prečistí. Mnohí prevádzkujú svoje pivovary niekoľko rokov a neinvestujú do ich údržby tak, ako by mali. Potom sa čudujú, že robia všetko to isté, ale pivo majú iné,“ zamýšľa sa nahlas a vypočítava, že v Banskej Štiavnici investovali do pivovaru 3,5 milióna eur.

A v pláne majú aj ďalšie investície. Kúpiť chcú automatickú plničku fliaš i sudov, aby tak zvýšili komfort práce. V posledných týždňoch prešla renováciou kuchyňa i bar. Navyše, v Banskej Štiavnici minulý rok začali s výstavbou štvorhviezdičkového hotela. „Určite v ňom bude aj špeciálna pivotéka. Naším cieľom je rozširovať povedomie o pive a práve v nej budeme mať na ukážku rôzne druhy piva,“ uzatvára rozprávanie obchodný riaditeľ pivovaru ERB Jozef Sivák.

Snímky: Pivovar ERB