Ako Lidl lákal na „bohatú“ pivnú ponuku

Lidl

V uplynulých dňoch sa na sociálnych sieťach intenzívne rozoberal článok nemenovaného média, ktoré ospevovalo pivnú ponuku  reťazca Lidl. Išlo o pravdepodobne PR, resp. natívny článok, ktorý mal prilákať pivných fanúšikov do tohto reťazca. Bohužiaľ, článok bol skôr na smiech, ako by mal zaujať.

Snaha rozšíriť ponuku

Článok okrem iného hovorí o tom, že reťazec ponúkne „ výber tých najlepších pív zo slovenskej a českej produkcie“. Tak to prezentuje aj reťazec vo svojom letáku. Keď si však jednotlivé pivá preštudujete zistíte, že v ponuke budú bežne dostupné pivá, ktoré ponúka konkurencia počas celého roka.

Základom je ponuka zo štyroch najväčších slovenských pivovarov, ktorú dopĺňajú kúsky z dvoch pivovarov, ktoré môžeme označiť za remeselné. Ide o pivá z pivovarov Kaltenecker a Karpat.

Samotnú myšlienku reťazca spraviť pivný týždeň musíme pochváliť. Je škoda, že ponuka je taká chudobná, aká je. Najmä, keď si porovnáte ponuku Lidlu napríklad v Poľsku (ale aj v iných krajinách). Tam majú jednotlivé predajne v ponuke regionálny pivný regál počas celého roka.

Lidl pritom v tejto súvislosti hovoril o tom, že chce podporiť slovenských dodávateľov. Prečo sa potom do tejto akcie nezapojili aj ďalšie slovenské pivovary? Situáciu sme nezisťovali priamo u našich producentov, dá sa však jednoducho vysvetliť.

Viacero ale

Je hlavná sezóna, obdobie, kedy sa pivovary idú na plné obrátky. Mnohí z nich nestíhajú zásobovať svojich tradičných odberateľov. A teraz  si predstavte, že im do toho zavolá zástupca z reťazca s ponukou zapojiť sa do akcie.

A nejde o malú akciu. Lidl má k dnešnému dňu 157 predajní. Ak by do každej predajne malo  putovať čo i len 30 fliaš alebo plechoviek, je to pre väčšinu pivovarov obrovská porcia. Najmä, keď to chcú naraz,  A tu nehovoríme o tom, že pivá by sa predávali mimo chladničky, keď väčšina remeselných pivovarov u nás produkuje nepasterizované pivo.Lidl

A aby toho nebolo málo, problémom by mohla byť aj predajná cena. A tu nehovoríme o vysokej, ale nízkej predajnej cene. Aj predchádzajúce akcie totiž ukázali, že Lidl predáva remeselné pivo neraz lacnejšie ako samotný pivovar. Predáva ho totiž vo veľkom a tak si môže dovoliť aj nižšiu maržu.

Na čo?

Ak si to podčiarknete a zrátate, remeselné pivo mohlo Lidlu ponúknuť len pár malých pivovarov. Pre ostatných to síce mohol byť dobrý nástoj marketingu, ale v konečnom dôsledku drahá a stratová záležitosť.

Systém regionálnej ponuky založený na dlhšom časovom úseku, ako to zaviedol Kaufland, dáva väčší zmysel. Aj keď mohli mať v reťazci dobrý nápad, že pomôžu sektoru, výsledok netrafil cieľ. Na jednej strane hovoria o podpore slovenských producentov, na strane druhej je akcia rozšírená aj o „najlepšie české pivá“.

Z pivnej ponuky si niečo vyberiete, ale keď to porovnáme so zahraničnou ponukou reťazca, je to smutný pohľad. Ale odráža štruktúru nášho trhu, kde je veľká diera medzi reštauračnými a priemyselnými pivovarmi.

Inak povedané, chýbajú u nás stredne veľké pivovary, ktoré by svojou produkciu dopĺňali ponuku v maloobchode. Aj na oPive.sk sme priniesli viacero článkov o tom, že investori chystajú takéto pivovary, zatiaľ to skončilo len pri sľuboch. Aj preto musia ponuku v pivnom týždni najväčšieho potravinového reťazca u nás zachraňovať Česi…

Prečítajte si aj

Lidl v Írsku? Pivný týždeň tam trvá celý rok

Snímky: Repro Lidl