Ako sa hipsteri postarali o slovenskú pivnú revolúciu

Hipster

Sedíme v bratislavskom podniku Urban House a na vedľajšom stole sa nedá nepočúvať rozhovor asi 30-ročného týpka, ktorý rád vyčnieva. Kockovaná flanelová košeľa, drevorubačská brada a úzke gate hovoria za všetko. „Dnes som bol navštíviť bazár. Kúpil som tam „kuulové“ obliečky na periny. Presne také, aké mala moja babka. Stáli len päť eur,“ usmeje sa a znalecky sa napije z piva Hellstork. Pochváli ho a začne rozoberať aktuálnu ponuku na tabuli. Ani netuší , že je účastníkom pivnej revolúcie. Stačilo relatívne málo. Byť hipsterom …

Len byť „mimo“
Kedysi bolo v móde byť pankáčom či depešákom, dnes sa doba mení. Dnes trend udávajú hipsteri. Skupina moderných ľudí, ktorých hlavným cieľom je nekráčať s davom a nežiť mainstreamovým životom. Medzi nami ich rozoznáte celkom ľahko. Muži nosia brady či výrazné fúzy, kockované košele a úzke gate. Ženy rôzne staro pôsobiace veci, ktoré akoby na prvý pohľad naznačovali, že to najlepšie už ľudstvo zažilo. Nesmie chýbať klobúčik, výrazné okuliare a bicykel ako od dedka. Presne taký istý, aký by ste mohli nájsť na povale. Bez prehadzovačiek a iných vymožeností.

Nejde však len o obliekanie. Ide aj o životný štýl, v ktorom dominujú tie najkvalitnejšie veci. Či už ide o autorov kníh, výrobcov elektroniky, alebo aj jedlo  a nápoje. A tu sa dostávame k tomu, čo je pre nás najpodstatnejšie – k pivnej revolúcií, ktorá výrazným spôsobom prekresľuje slovenskú pivnú mapu. Hipster totiž pohŕda konzumným spôsobom života a europivo, ktoré má u nás bohatú tradíciu, doňho jednoducho nezapadá.

Šariš či Bažant? Radšej nie
„Zlatý Bažant či Šariš pijú všetci a ja predsa nie som priemer.“ Aj táto veta môže do istej miery odzrkadľovať vnímanie pivnej ponuky novou generáciou mladých ľudí.

A podniky, ktoré chcú prilákať pomerne širokú skupinu zákazníkov musia konať. Nároky na vizuál podniku nemá hipster náročné. Namiesto lampy mu stačí žiarovka, miesto nového nábytku štyri rozličné stoličky ako od babičky. Do pozadia stačí pustiť alternatívnejšiu hudbu a podnik „na úrovni“ máte hotový. Oveľa dôležitejšia však bude ponuka. Hipstera na europivo nenalákate. Ideálne je nájsť nejaký remeselný pivovar. A úplne geniálne je, keď je v ponuke pív viac. Samozrejme hipsteri nepijú len pivo. V ponuke musia byť rôzne vína či nealkoholické drinky. Najlepšie so zeleninou.

Rozširujúca sa ponuka
Pred pár rokmi by ste v slovenských mestách hľadali remeselné pivo len veľmi ťažko. Dnes sa situácia mení. Podniky ako Urban House, La Putika či Le Šenk majú jedno spoločné. Ponúkajú pivo z menších pivovarov a stali sa akýmsi „kostolom“ hipsterov. Ukažkou podnikov, ktoré kráčajú s dobou.

Výsledkom tejto premeny je nielen rozšírenie pivnej ponuky, ale aj povedomia. Slová ako IPA, APA či ALE vedia hipsteri správne dešifrovať. Aj preto sa stali účastníkmi pivnej revolúcie a dopomohli k tomu, že sa u nás ľady na pivnej scéne pohli. A vôbec nevadí, že občas máme v našej obľúbenej krčme pocit, že sme na zraze drevorubačov.

Snímka: Juan Luis/Flickr