Obalový dizajn hrá v pivovarníckom priemysle kľúčovú úlohu, pretože môže ovplyvniť vnímanie značky, nákupné rozhodnutia spotrebiteľov a celkový úspech produktu. Porozprávali sme sa s art directorom Lukášom Karáskom, dvorným dizajnérom značky Zlatý Bažant, čo musí dobrý pivný dizajn obsahovať, aké faktory ho ovplyvňujú a aké sú aktuálne trendy v tomto odvetí.
Dobre navrhnutý obal piva môže pritiahnuť pozornosť zákazníka a tým pádom aj zvýšiť predaj. V preplnených regáloch s pivom je dôležité, aby obal vynikol, aby vyvolal emócie či porozprával príbeh značky, ktorou nakoniec zákazníka presvedčí ku kúpe.
Dôležitou úlohou dizajnu je aj jasné vyjadrenie identity značky. Obal piva by ju mal jasne odrážať a komunikovať hodnoty pivovaru. Celkom malá plocha a pritom má tak veľký vplyv. Ako sa s týmto oklieštením vyrovnať a predsa nechať priestor aj kreativite, nám porozprával Lukáš Karásek.
Grafický dizajnér sa venuje pivnému dizajnu už viac ako 10 rokov. Štúdio Gunpowder, v ktorom pôsobil so svojím bratom, bolo spoločnosťou Heineken oslovené na redizajn značky Zlatý Bažant už v roku 2014 a v roku 2019 prebehla druhá modernizácia. Okrem iného zjednodušil známeho bažanta v logu značky a nanovo zadefinoval farby pivného portfólia.
Nový dizajn je moderný a atraktívny, no zároveň ctí históriu a príbeh tejto značky. Časom pre spoločnosť Heineken Slovensko navrhol aj rôzne pivné obaly pre iné značky či kampane, naposledy robil napríklad dizajn k Národnej spotrebiteľskej súťaži k Majstrovstvám sveta v hokeji 2024. Spolu sa pozrieme na dôležité aspekty, ktoré je potrebné zvážiť pri navrhovaní funkčného pivného obalu.
„Dizajn by mal v prvom rade jasne komunikovať, že ide o pivo“ hovorí Lukáš Karásek. „V plechovkách sa predávajú aj iné nápoje, ako napríklad energeťáky a malinovky, preto je dôležité, aby dizajn už na prvý pohľad odlíšil pivo od ostatných produktov.“ To sa dá dosiahnuť použitím typických pivných farieb, akými sú napríklad zlatá či hnedá, alebo vhodným typografickým štýlom. V prípade radlerov je dôležité nájsť zlatý stred, aby bolo jasné, že ide o kombináciu ovocnej a pivnej tematiky.
Dôležitá je aj jednoduchosť a rozpoznateľnosť značky. Cieľom je, aby spotrebiteľ na prvý pohľad vedel, o aké pivo ide. To znamená, že logo a typografia by mali byť jasné a čitateľné, farebná paleta pútavá, no zároveň v súlade s identitou značky. „Pre zjednodušenie nákupu sme zadefinovali farby rôznych typov Zlatých Bažantov. Zákazník tak vie, že ak zoberie z pultu zelenú plechovku, ide o Zlatý Bažant 10%. Ak si vyberie čiernu, kúpi si tmavé pivo“ vysvetľuje Karásek.
Taktiež by mal byť dizajn praktický a funkčný. Mal by dobre fungovať na rôznych typoch obalov, ako sú napríklad plechovky alebo sklenené či plastové fľaše. „Čo sa týka využiteľnosti je dôležité zvážiť, ako bude dizajn vyzerať na rôznych veľkostiach obalov. Musí sa zmestiť na väčšiu plechovku, aj na menší formát etikety sklenenej fľaše. Písmo aj vizuál musí byť čitateľné aj z menšej vzdialenosti“ dodáva skúsený grafický dizajnér.
Práve pri značke Zlatý Bažant, ktorá má na Slovensku dlhoročnú tradíciu a patrí k najobľúbenejším pivám vôbec, je dôležité, aby dizajn išiel s dobou, no zanechal esenciu značky. Zlatý Bažant je tradičné pivo, ktoré pozná každý a tento fakt Karásek vníma ako výhodu pri navrhovaní dizajnov. „História zaväzuje, no netreba ju vnímať ako prekážku. V tomto prípade by mal nový dizajn nadväzovať na tradíciu a modernizovať ju, nie ju radikálne meniť.“
Kreatívne vyhrať sa môže pri projektoch, akým je napríklad návrh celkovej komunikácie remeselnej pivnej značky Bradáč, alebo pri menších limitkách. Tak tomu bolo aj pri obalovom dizajne Zlatého Bažanta s promom Národnej spotrebiteľskej súťaže k MS v hokeji 2024. Keďže pivo a hokej ide dokopy, výsledok nemôže byť iný, ako skvelý. Lukáš Karásek o navrhovaní dizajnu prezradil: „Pôvodne boli v návrhoch aj skupiny tešiacich sa hokejistov, no na etikete pôsobilo viac postáv neprehľadne. Preto sme ostali pri jednom. Z hokejistu malo sršať víťazstvo a myslím, že sa nám to podarilo“.