Na slovenskej pivovarníckej scéne sa už pár týždňov objavuje nové meno. Lietajúci pivovar Beer Bros vyslal medzi zákazníkov svoje pivo Bazooka. Nemá ísť len o jediný výstrel, Matej Kuric a Ondrej Černay snívajú o tom, že raz založia vlastný pivovar. Pivo nám učarovalo a chceme sa mu venovať aj profesionálne, presviedčajú obaja.
Očarenie remeselným pivom
Obaja si vzťah k pivu budovali postupne. Ondrej hovorí o tom, že pivo drankal od rodičov už ako malý. „Potom prišla doba temna, kedy som sa úplne zaťal a nechcel som piť alkohol, že aby mi neumierali mozgové bunky – chcel som byť výborný programátor,“ smeje sa dnes Ondrej. Aj toto obdobie však skončilo. „Trvalo to celú strednú. Až na vysokej škole ma nový kamaráti napravili a naučili ma piť pivo… teda ak sa to, čo sa vtedy dalo v podnikoch kúpiť, dá pivom vôbec nazvať,“ približuje Ondrej.
Dôležitý zlom v ich vnímaní zlatistého moku prišiel až neskôr. „Prvý kontakt s pivným špeciálom bola IPA v Richtárovi Jakubovi a bola to láska na prvý pohlaď (alebo na prvý pohár). Odvtedy som sa začal zaujímať a vyhľadávať nové druhy a štýly piva. A v tomto slede to pokračuje dodnes,“ vysvetľuje Matej.
Ondreja zase uchvátilo pivo California od českého pivovaru Matuška. „Nemohol som uveriť, že pivo môže mať takúto chuť. Bol som ohromený,“ hovorí. Ďalšie smerovanie ovplyvnil seriál Breaking Bad. „Jedna z postáv tam varila doma svoje vlastné pivo Schraderbräu, vtedy som si povedal, že to musím skúsiť,“ hovorí o skúsenosti spred štyroch rokov Ondrej.
Zatiaľ kočovne
A ako dopadla prvá várka? Podľa Ondreja výborne. „Kamarátom chutilo. Len som nemal ešte zvládnuté všetky procesy a tak bolo vo fľaškách toľko kvasníc, že som im ju nalieval cez sitko,“ približuje s úsmevom Ondrej. Paradoxne, ďalšie pokusy až také úspešné neboli. „Ďalšie 2-3 várky sa už tak veľmi nepodarili a chvíľu som zvažoval, že sa na to vykašlem,“ priznáva Ondrej a dodáva, že našťastie tak neurobil. Dnes ho môžete poznať ako spoluorganizátora Trnavského Hrncovaru.
Kým časť domovaričov si varí len pre seba, Ondrej s Matejom chceli svoje diela priblížiť aj medzi ľudí. Najschodnejšou cestou tak bolo založenie kočovného pivovaru. Dostal názov Lietajúci pivovar Bros. „Meno pivovaru označuje spoločnú víziu a dvoch priateľov, ktorí sa rozhodli nasledovať svoje sny a ciele a vybudovať spolu funkčný pivovar. Slovo „bros“ v angličtine označuje priateľov, ktorí sú si vzájomne blízki ako rodina,“ vysvetľuje Matej.
Aj týmto spôsobom chcú otestovať svoje pivo. „Chceli by sme mať vlastný pivovar, ale to stojí neskutočné peniaze, takže to nebola pre nás cesta. Kočovné varenie je takým medzikrokom, aby sme si všetko vyskúšali, vybudovali si meno a získali odberateľov, potom snáď bude aj pivovar,“ zamýšľa sa Ondrej.
Aj preto sú plány do budúcna viac-menej jasné. „V blízkej budúcnosti by sme chceli dostať náš pivovar do povedomia pivnej komunity a pracovať na budovaní značky, ktorej synonymom bude kvalitný produkt. V ďalšom kroku budeme pracovať na tom aby sme sa stali skutočným pivovarom s vlastnou technológiou a takisto by sme chceli časom otvoriť vlastný podnik,“ prezrádza Matej.
Snímky: archív Beer Bros