Pivovarnícky sektor má za sebou ďalší rok. Opäť bol pestrý na udalosti aj zmeny trendov. Pribúdajú nielen pivovary, ale najmä podniky, ktoré čapujú remeselné pivo. Nové pivné štýly začínajú na trh uvádzať aj nadnárodní hráči. Ako sa na rok 2018 pozerajú pivovarníci a ľudia, ktorí sa pohybujú okolo piva? Portál oPive.sk sa opäť rozhodol zorganizovať veľkú anketu. Dnes odpovedajú Ondrej Černay a Martin Kuric z kočovného pivovar Beer Bros.
Ako hodnotíte rok 2018 z pohľadu pivovarníka? Čo všetko sa zmenilo oproti minulosti?
Rok 2018 bol pre nás prakticky prvým rokom, čiže oproti minulosti sa určite zmenilo to, že sme na trhu pribudli my. Vyskúšali sme si prvý rok podnikania a zistili, o čom je kočovné varenie piva. Okrem nás samozrejme pribudli aj iné pivovary, či už remeselné alebo kočovné. Konkurencia narastá, ale našťastie aj konzumenti čoraz viac objavujú remeselné pivo, čo si tento rok uvedomili aj niektoré veľké pivovary a začali vyvíjať aktivity aj v tomto sektore.
Čo by ste označili za pivovarnícku udalosť roka?
Určite príchod veľkých pivovarov do segmentu remeselného piva. Od projektu Bradáč, ktorý doteraz rozdeľuje pivovarnícku komunitu, cez spoluprácu Budvaru s malými pivovarmi až po spoločnú várku Prazdroja a Matušku. Ukázalo sa, že ani veľké pivovary si nechcú nechať ujsť potenciál, ktorý segment remeselných pív predstavuje. Je to podľa mňa znamenie, že už ani pre nich nie je zanedbateľné to, že ľudia začínajú siahať aj po iných produktoch ako sú štandardné „europivá“. Aj vďaka takýmto aktivitám sa zvyšuje osveta medzi konzumentmi, čo je v konečnom dôsledku dobré pre nás všetkých.
Čo podľa vás najviac trápi pivovarnícky sektor a aké zmeny na trhu by ste privítali?
Zmena vnímania piva zákazníkmi ako kvalitného a neunifikovaného produktu má pred sebou ešte stále dlhú cestu. Myslíme si, že táto zmena prístupu je to najdôležitejšie, čo je potrebné pre rast lokálnych a remeselných pivovarov. Veľké pivovary si prirodzene chránia trhový podiel zazmluvnením podnikov, preto je častokrát pre malý pivovar ťažšie dostať bližšie k spotrebiteľom mimo špecializovaných podnikov. Na druhej strane, je dôležité dbať na to, akým spôsobom sa produkty remeselného pivovaru dostávajú ku koncovému zákazníkovi.
Podniky, ktoré chcú svoju ponuku obohatiť nepasterizovaným a nefiltrovaným pivom, musia dbať na správne zaobchádzanie, aby sa nikdy nestalo, že zákazník dostane pivo so zlými chuťovými vlastnosťami, ktoré vzniknú z dôvodu nesprávnej starostlivosti. V konečnom dôsledku je to zlá vizitka pre pivovar. V tomto smere je dôležité spolupracovať a robiť osvetu.
Aké sú vaše plány na rok 2019? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?
V úvode musíme povedať, že sa na nový rok veľmi tešíme. Prvý rok nás toho veľa naučil. Do toho ďalšieho vchádzame s tým, že budeme tvrdo pracovať a inovovať, aby sme priniesli kvalitné a zaujímavé produkty. V budúcom roku sa chceme zamerať na dva hlavné smery. Prvým je stabilizovanie a zvýšenie výroby, aby sme vedeli správne reagovať a odpovedať na potreby trhu. V druhom rade chceme kontinuálne budovať značku a k tomuto cieľu budú smerovať viaceré naše aktivity. Počas letnej sezóny plánujeme opäť vyjsť medzi ľudí a zúčastniť sa na čo najviac pivných festivaloch. Okrem toho sme začali sme pracovať na ucelení firemnej identity a pripravujeme novú sadu merchandise pre našich zákazníkov a fanúšikov.
Snímka: Archív Beer Bros