Beervana: Pripravujeme novú značku, bude patriť pivovaru

Opäť to nebola nuda. Máme za sebou pivovarnícky rok 2016 a môžeme bilancovať. Pre niekoho bol prelomový, pre iného stabilizačný. Portál oPive.sk sa rozhodol na prelome rokov uskutočniť veľkú anketu medzi pivovarníkmi a odborníkmi, ktorí sa pohybujú okolo piva. Dnes odpovedá spolumajiteľ žilinského podniku Beervana Ján Zbuška.

Za žilinským podnikom Beervana stoja Ján Zbuška a Stan Cázer.

Ako hodnotíte rok 2016?
Podľa toho, v čom a ako ho ideme hodnotiť. Ak mám hodnotiť za nás, teda Beervanu, bol to rok plný práce, učenia, nastavovania, vylepšovania. Bol rokom úspešným, naučili sme veľa ľudí chápať myšlienku konceptu nekonečného rotovania pív a zvykli si na to. Za rok a štvrť mali u nás zákazníci (a teda aj my 🙂 ) možnosť ich ochutnať cez 600 odlišných. Tiež sa nám podarilo úspešne zmeniť 11 domovaričských receptov na kočovné recepty a to s veľmi dobrými ohlasmi.

Čo bolo pre vás udalosťou roka?
Pre nás bolo udalosťou roka odovzdávanie cien Slovenskej pivovarníckej akadémie. Z dvoch kategórií, v ktorých sme boli nominovaní, sa nám jednu podarilo vyhrať. Potom jednoznačne Salón piva. Chalani robia presne to, čo sa snažíme robiť aj my – ukázať širokej verejnosti, čo je remeselné pivo a pivná rôznorodosť. Na Slovensku je stále množstvo ľudí, ktorí nepoznajú nič iné ako plzeňský ležiak. Salón piva sa podľa mňa stal akciou, ktorá u nás nemá obdobu.   

Aké problémy trápia podľa vás sektor pivovarníctva?
Problémov je viac. Počnúc samotným podnikateľským prostredím, komplikovaným financovaním začiatku podnikania v pivovarníckom biznise, či prílišnou byrokraciou. Potom je tu problém s tým, že už aj keď mám pivovar, ako sa dostať na trh. 98% podnikov je zazmluvnených veľkými pivovarmi a dostať na výčap iné pivo ako to ich je prakticky nemožné. Tu mi ale prichádza na um aj otázka, či je to fakt na škodu veci. O remeselné pivo je potrebná úplne iná starostlivosť a dodržiavanie skladovacích podmienok. Ak to nevie podnik zabezpečiť, nemal by remeselné pivo čapovať. Krčmári by sa preto mali rozhodnúť, akou cestou sa vybrať. Je to ešte beh na dlhé trate…

Čo vám urobilo v roku 2016 najväčšiu radosť?
Asi sa budem troška opakovať. Získanie titulu za najlepší hostinec roka bez vlastného pivovaru podľa Slovenskej pivovarníckej akadémie. Pozitívne je určite aj to, že malé pivovary na Slovensku stále pribúdajú a pribúdajú aj také, ktoré nie sú iba biznis modelom niekoho, kto si povie, že je to in. Pekné je, že presadiť sa dokážu aj tí, ktorí majú vlastný pivovar ako životný sen. Aj keď je cesta ťažká a tŕnistá, sekajú sa ňou a často úspešne. Tak vznikajú pivá, v ktorých je cítiť to, že sú vyrábané so srdcom.

Aký bude podľa vás rok 2017? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?
Ťažko hodnotiť. Pivovarov určite pribudne a podla mňa jeden-dva aj zaniknú. To je ale prirodzené, ostanú tí lepší. Pivný trh na Slovensku v rámci remeslného piva je zatiaľ zo značnej časti neprebádaný, ale zároveň pomerne malý. Najväčšiu výzvu pre nás som naznačil pár riadkov vyššie, je to vlastný pivovar a s ním spojené budovanie všetkého okolo. Na Salónoch piva v Prahe a Bratislave by sme sa chceli prezentovať už nie len pod značkou Beervana, ale aj pod novou, ktorá už ostane pivovaru. Zatiaľ však stále len ako kočovníci.