Berhet: Cez pivo promujeme Slovensko v zahraničí

Pivovarnícky sektor má za sebou ďalší rok. Opäť bol pestrý na udalosti aj zmeny trendov. Pribúdajú nielen pivovary, ale najmä podniky, ktoré čapujú remeselné pivo. Nové pivné štýly začínajú na trh uvádzať aj nadnárodní hráči. Ako sa na rok 2018 pozerajú pivovarníci a ľudia, ktorí sa pohybujú okolo piva? Portál oPive.sk sa opäť rozhodol zorganizovať veľkú anketu. Dnes odpovedajú majitelia kočového pivovaru Berhet Miloš Harčarík a Jozef Havír.

Ako hodnotíte rok 2018 z pohľadu pivovarníka? Čo všetko sa zmenilo oproti minulosti?

Miloš: Tento rok hodnotíme veľmi pozitívne. Náš plán sa možno nenaplnil do bodky, avšak na druhej strane sa stali veci, o ktorých sa nám ani nezdalo. Jednoznačné plus bolo, že oproti minulému roku sme navarili a predali viac. Okrem iného viac sme experimentovali s pivom, vyskúšali navariť pivo v kooperácii s dvoma zahraničnými pivovarmi, urobili sme rekord v počte výjazdov na pivné festivaly za hranice SR a taktiež sme začali spoluprácu s najúspešnejším slovenským hádzanárskym klubom – Tatran Prešov. Rozhodli sme sa naše krásne Slovensko promovať aj v zahraničí a začali sme spoluprácu so Slovenským centrom turistiky vo Varšave. Rok 2018 bol plný zmien nielen re nás, ale aj celú slovenskú craftbeer scénu.

Čo by ste označili za pivovarnícku udalosť roka?

Miloš: Podľa mňa je to nepríjemná udalosť, ktorá naopak spôsobila, že stalo niečo dobré. Minulý rok sa stal najväčší požiar v histórii USA v Californii, kde zahynulo niekoľko desiatok ľudí a škody na majetkoch boli gigantických rozmerov. Pivovar Sierra Nevada rozhodol, že pomôže poškodeným ľuďom a založil „Camp Fire Relief Fund“ kde vložil 100-tisíc dolárov.

Okrem toho navaril špeciálne pivo, z ktorého všetky zisky pôjdu do tejto nadácie a zároveň vyzvali aj iné remeselné pivovary, aby sa k nim pridali. V decembri 2018 počet pivovarov, ktoré varia jedno spoločné pivo, z ktorého zisky idú do nadácie dosiahol 1 500. To je pre mňa nie len udalosť roka, ale aj najväčšia kooperácia sveta. Viete si predstaviť takéto zjednotenie na Slovensku?

Čo podľa vás najviac trápi pivovarnícky sektor a aké zmeny na trhu by ste privítali?

Miloš: Aj napriek tomu, že na Slovensku sa rozvíja trh s remeselným pivom, ide to veľmi pomaly. Myslím si, že je stále málo miest kde sa predáva craft beer, to spôsobuje to že aj ľudí ktorí pijú remeselné pivo pribúda málo. Myslím že je tu ešte obrovský priestor na rozvoj craftu a máme ešte čo robiť, aby sme craft dostali bližšie k bežným ľuďom.

Jozef: Craftbeer sa rozvíja slušným trendom, ale v obmedzenej miere. Je okolo toho hype, ktorý chce každý využiť a zviezť sa na jeho populárnej vlne. Namiesto toho, aby bola tvorená pridaná hodnota a kvalita, je v skutočnosti zákazníkom ponúkaný podpriemerný produkt zabalený v pozlátku. Generálny problém na Slovensku bez ohľadu na sektor je byrokracia a nedostatočný prílev investícií.

Aké sú vaše plány na rok 2019? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?

Miloš: Viacej piva, viacej predaja a viacej spolupráce so zahraničím, to je pre nás zároveň výzva.

Jozef: Máme v pláne rozšíriť personálne a finančné kapacity, aby sme dotiahli realizáciu viacerých projektov.

Snímka: FB Berhet