Vzdialenosť medzi pomysleným vrcholom a koncom môže byť veľmi blízka. Platí to o všetkých segmentoch priemyslu, ale aj pivovarníctva. Posledným príkladom je kočovný pivovar Beer Division, ktorý tento víkend ohlásil koniec.
Strastiplná cesta
Jeho zakladateľ a hlavný sládok Michal Sanitra na sociálnu sieť napísal, že v uplynulých týždňoch zvažovali, čo bude ďalej. „Dali sme si čas na to aby sme sa rozhodli ako budeme pokračovať. Dva roky boli dosť na to aby sme zistili ako funguje pivovarnícky trh. Kočovný život pivovaru je fajn, ale nákladný,“ napísal Michal na sociálnu sieť.
Ten poukázal na to, že na vznik kamenného pivovaru nemajú dosť financií. „Na účtoch nám bohužiaľ neleží zbytočná hromada peňazí, ktoré čakajú na nákup pivovarskej technológie. Treba byť realista. Napriek tomu, že ťa to baví, že varíš dobré pivo a pivovar uživí sám seba a pár zamestnancov, tak na konci dňa je to aj tak o financiách a ich návratnosti. Dve slová. Pomalá a neistá,“ píše sa v statuse.
Pivovar tak už nebude variť vo veľkom. „V podnikoch nás asi už neuvidíte, ale sem tam to pivo navaríme a informujeme vás ak by ešte niekto chcel vyskúšať Kanibala, Šamana, Hazy Jayzee, Freerider, Nemesis, Dogmu,“ píše pivovar.
Talentovaný sládok
Z pivovarníckeho pohľadu je to veľká škoda. Michal Sanitra určite patril a stále patrí medzi talentovaných predstaviteľov pivovarníckej scény, ktorý ju posúval a mal perspektívu posúvať ďalej. Svedčia o tom aj ocenenia. Pivovar Beer Division bol napríklad za minulý rok vyhlásený medzinárodnou stránkou Ratebeer.com za objav roka na Slovensku.
V jeho prípade zaujal poctivý prístup, ktorý bol pozorovateľný napríklad aj pri koncipovaní etikiet či snahy zviditeľňovať značku ako takú. Ani to však v tejto dobe nemusí stačiť.
Kočovné pivovary to na jednej strane majú ľahké, na strane druhej aj zložité. Najmä vtedy keď svoje pôsobenie vnímajú ako projekt, ktorého cieľom má byť dlhodobá existencia a postupné posilňovanie značky. Vznik kamenného pivovaru je pritom logickým vyústením a asi jedinou správnou cestou.
Je škoda, že na Slovensku nevznikajú pivovary len na základe talentu či schopnosti navariť dobré pivo. V mnohých prípadoch sa rodia projekty, ktorých jediným impulzom je len biznis plán bez akéhokoľvek vzťahu k vareniu piva.
Ale aj v zahraničí, aj u nás platí, že ak chce byť niekto úspešný, musí si vytrpieť a preskákať všetky úskalia. Na konci každej cesty sa nenachádza zaslúžená odmena. Ono na úspech potrebujete mať niekedy aj šťastie.
Prečítajte si aj
Snímka: Beer Division