Keď sme v roku 2014 spúšťali stránku oPive, ani sme netušili, že budeme svedkami úrodných pivných rokov. V nasledujúcich rokoch začali na mapu pribúdať nové pivovary v takom počte, že sme toto obdobie mohli označiť za zlatý vek minipivovarov. Zdá sa však, že boom malých producentov je na konci.
Čísla nepustia
Aby sme tu nehovorili o dojmoch či pocitoch, pozrime sa na čísla. V spomínanom roku 2014 otvorili na Slovensku osem malých remeselných pivovarov. Bol to dovtedy rekordný rok, ktorý prekonal sedmičku otvorených pivovarov v roku 2013.
Ďalšie roky však boli ešte úrodnejšie. V roku 2015 otvorili 12 malých pivovarov a o rok na to dokonca 13 producentov zlatistého moku. V priemere to vychádzalo tak, že každý mesiac pribudol na mape nový pivovar.
V rokoch 2017 až 2020 bolo otvorených zhruba osem pivovarov ročne. Prvý zlom sme mohli sledovať v roku 2021, kedy otvorili len trojicu pivovarov. Vlani sa atmosféra vylepšila, keď pribudli štyri nové pivovary a piaty bol obnovený.
A rok 2023? Podľa našich štatistík zatiaľ oficiálne nebol otvorený žiadny komerčný pivovar. Áno, mohlo sa stať, že menší producent niekde začal variť, oficiálne to zatiaľ nebolo. Len na porovnanie, rok bez otvorenia pivovaru sme naposledy zažili v roku 2006.
Nová doba?
Prečo sú čísla také, aké sú? V prvom rade treba povedať, že diera, ktorá bola na pivnom trhu zhruba pred desiatimi rokmi sa zaplnila. Na trhu dnes pôsobí zhruba 93 remeselných pivovarov. Tam, kde verili, že sa pivovary uživia, vznikli nové projekty.
Situáciu na trhu v posledných rokoch zmenila pandémia, ale aj ďalšie otrasy, ktorým musí gastrosektor čeliť. Nehovoríme len o cenách energií či inflácií, ale aj o dlhodobom nedostatku kvalitných ľudí.
Navyše sa ukazuje, že šancu na dobré „prežívanie“ majú producenti so svojimi prevádzkami. Otvoriť dnes produkčný pivovar je v mnohých smeroch odvaha. Nastaviť si dobré odberateľské kanály je náročná úloha.
A čo ďalej?
Že boom ustal a celý pivovarnícky sektor zažíva z pohľadu nových projektov obdobie sucha, ukazujú aj pripravované zámery. Aj tých je oproti minulosti minimum. Tento rok pribudol na posudzovaní vplyvu na životné prostredie len jeden projekt. Ide pritom o projekt Banskobystrického pivovaru, ktorý chystá menšieho súrodenca.
Môžeme polemizovať či je to reálny odraz situácie na trhu, alebo len prechodné obdobie, ktoré je dané obavami z ďalšieho vývoja. Na trhu sú stále na slovenské pomery veľké mestá, ktoré vlastný pivovar nemajú.
Spomeňme napríklad Prievidzu (44-tisíc obyvateľov), Považskú Bystricu (38-tisíc obyvateľov) či Michalovce (36-tisíc obyvateľov). Priestor na ďalšiu „expanziu“ existuje. Navyše sa ukazuje, že na Slovensku chýbajú stredne veľkí producenti, ktorí by vypĺňali priestor medzi malými a veľkými pivovarmi. Projekty, ktoré mali takú ambíciu, sa spoliehali na eurofondy a pohoreli.
Boom remeselných pivovarov ustál. Do doby, keď nový pivovar otvárali každý mesiac, sa už asi nikdy nevrátime, ale ani terajší stav nie je konečným. Nové projekty prídu, obdobie sucha sa určite skončí. Treba len vyčkať na lepšie časy. Nakoniec, nové pivovary sa pripravujú napríklad v Devíne, Komárne, Skalici či spomínanej Banskej Bystrici.