Čísla Prazdroja ukázali, že ľudia sa vrátili k čapovanému pivu

Roky 2020 a 2021 môžeme nazvať aj pandemické. Pandémia nového koronavírusu výrazne poznačila gastrotrh. Predaje čapovaného piva celkom logicky prepadli. Najnovšie čísla Plzeňského Prazdroja Slovensko však ukazujú, že negatívny trend sa vlani zastavil.

Skokanom Radegast

Pivovarnícka skupina Plzeňský Prazdroj Slovensko bilancovala uplynulý rok.  Počas uplynulých 12 mesiacov predala takmer 1,7 milióna hektolitrov piva, čo predstavuje medziročný nárast o 1,8 %. Po dvoch rokoch poklesu zaznamenala obrat kategória čapovaných pív a rastúcu krivku si už druhý rok po sebe udržalo nealko.

Objem ležiakov stúpol vlani o 10 percent. Najväčší celkový posun medzi značkami patrí Radegastu, ktorý v objemoch medziročne narástol o 65 percent. Z pohľadu celkových objemov sa darilo aj značke Šariš, ktorá narástla o 10 percent, keď podľa skupiny kontinuálne napredovala aj mimo jej domovský región.

„Ukázalo sa, že Slováci dlhodobo inklinujú ku kvalite a obľubujú prémiové produkty, no zároveň sú otvorení novinkám, čo tiež prispelo k celkovej pozitívnej bilancii. Čoraz viac sa ukazuje, že plnohodnotnou voľbou pre mnohých je nealko Birell, ktorý medziročne výrazne rástol o 19 percent,“ komentuje výsledky Martin Grygařík, obchodný riaditeľ a podpredseda predstavenstva spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Nealko ťahalo

Nealko v Prazdroji napredovalo už druhý rok po sebe a darilo sa mu nielen vo vynovenej neochutenej variante, ale aj v tých ochutených, v obchodoch aj na výčapoch. K jeho nárastu prispeli tiež novinky, ktoré prekonali plán o 23 percent.

Tento segment vlani celkovo výrazne rástol a každé siedme pivo z Prazdroja na Slovensku je dnes nealkoholické. „K pozitívnym číslam nám pomohla nielen vydarená letná sezóna, ale aj desiatky úspešne zrealizovaných podujatí po celom Slovensku,“ dodáva Martin Grygařík.

Pivovar Šariš - sladovňa

Po dvoch rokoch poklesu zaznamenala obrat kategória čapovaných pív, ktorá medziročne rástla o 38 percent. Ani takýto nárast nestačil na to, aby sa predaje vrátili na čísla spred pandémie.

„Nielenže sa spotrebitelia do prevádzok nevrátili naplno, ale HoReCa segment čelil počas minulého roka aj nedostatku kvalifikovaného personálu. Zároveň bol pod veľkým tlakom rastu cien energií a inflácie,“ naznačila skupina.

Pokles v supermarketoch

„V  čapovanom pive sme dlhodobo jednotkou, no vnímame, že dva roky pandémie mu dali aj spolu s celým gastro segmentom výrazne zabrať. Naša vízia je prinavrátiť spotrebiteľov, ale aj kvalifikovaný personál, oživiť záujem o túto oblasť a reštartovať pivnú kultúru. Kľúčom je podľa nás dôraz na kvalitu, ktorá je v kontexte dnešnej doby nevyhnutná,“ hovorí Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko pre prevádzky a reštaurácie.

Kým čapované pivo rástlo, predaj fľašového oproti roku 2021 klesol o sedem percent. „Pozitívne vnímame, že celý minulý rok pretrvával rastúci záujem Slovákov o pivo vo vratných sklenených fľašiach, ktoré sú z pohľadu baleného piva environmentálne najvhodnejšou voľbou. V objemoch medziročne narástli o 28 % a v ich predaji sme na Slovensku lídrom. V uplynulom roku však rástli aj naše podiely pri pive v plechovkách,“ približuje nárast David Kovář, obchodný riaditeľ pre maloobchod a obchodné reťazce, Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Skupina pritom hlási rekord aj v pivovare vo Veľkom Šariši. „Ak sa na to pozrieme cez čísla, stočili sme historicky najviac hektolitrov piva za posledné roky, zaznamenali sme historický výstav v sladovni, aj historický týždeň na stáčiarni,“ uzatvára Martin Grygařík.

Prečítajte si aj

Obchod desaťročia? Tretí najväčší slovenský pivovar je na predaj

Snímky: Plzeňský Prazdroj Slovensko