Rok 2020 môžeme označiť za jeden z najťažších v novodobej histórii Slovenska. Sektor gastra naplno zasiahli opatrenia, ktoré paralyzovali tisícky podnikov aj podnikateľov. Ťažké chvíle museli riešiť aj pivovarníci. Aj preto bude naša koncoročná pivovarnícka anketa trocha iná. Pivovarníci v nej budú bilancovať, ale aj odhadovať vyhliadky na ďalší rok. Dnes sa za rokom 2020 obzerá Tomáš Barborík, PR & Sales Manager bratislavského pivovaru General.
Dá sa nájsť na roku 2020 niečo pozitívne? Donútila vás situácia zaviesť nejaké zmeny, ktoré vám môžu v budúcich rokoch pomôcť?
Rok 2020 bol pre nás všetkých niečím, s čím nikto nerátal. Situácia je veľmi špecifická a kríza, ktorá vznikla kvôli pandémii, zasiahla viac či menej každého. Verím však, že každá kríza je práve príležitosťou pre pripravených. Kríza nám dala príležitosť zamýšľať sa a rovno realizovať plány na ktoré v bežnej prevádzke mnoho času nezostáva.
Aktuálne sa teda venujeme transformácii výroby, keď od začiatku roka 2021 prechádzame na plnenie výlučne do plechoviek. Do skla budeme plniť len výnimočne limitované edície. Môžem teda povedať, že týmto nás kríza posunula k ekologizácii našej produkcie. Ako sme písali aj v našom blogu, plechovkovanie má nielen výrazné ekologické prínosy ale pri správnom skladovaní aj tie chuťové. Ďalej sa momentálne intenzívne venujeme príprave testovacích várok nových špeciálov, ktoré chystáme ako prekvapenie pre rok 2021. Ja osobne nie som typ človeka, ktorý v ťažších časoch vyplakáva, preto všetko beriem ako novú príležitosť a verím, že výsledky ocenia aj fanúšikovia remeselného piva.
Pivovary budú rátať straty. Ako ste na tom vy? Viete fungovať v obmedzenom režime, alebo máte existenčné problémy?
Samozrejme, predaje piva v roku 2020 najmä kvôli obmedzeniam v gastrosektore prudko poklesli, čo sme pocítili aj my. Následne sme poklesy predaja nahrádzali zvýšenou produkciou fľaškového a plechovkového piva a spustili sme aj náš vlastný e-shop. Verím, že postupne sa v roku 2021 všetci dostaneme do normálu alebo sa k nemu aspoň priblížime a o existenčných problémoch teda nebudeme musieť hovoriť.
Aký krok vlády by ste v tejto situácii privítali? Môžu Vám v tomto smere pomôcť aj fanúšikovia piva?
Rozumiem, že situácia je veľmi komplikovaná a vláda má veľmi neľahkú úlohu dostatočne podporiť všetkých krízou zasiahnutých, najmä keď hovoríme o adresnej a rýchlej pomoci. Pre budúcnosť slovenského remeselného piva je však najpodstatnejšia práve pomoc od fanúšikov. Verím, že aj slovenské remeselné pivo sa vie kvalitatívne a chuťovo presadiť v konkurencii zahraničných pivovarov. Preto každý slovenský pivovarník ocení, keď fanúšikovia piva podporia práve slovenskú produkciu. Možno sa o tom málo hovorí, ale náš trh je často zaplavovaný aj naoko remeselnou zahraničnou produkciou. Preto ako slovenskí pivovarníci oceníme, keď pri nákupe zákazníci podporia slovenskú produkciu, tým aj našu ekonomiku a poctivú remeselnú prácu.
S akými ambíciami vchádzate do roka 2021? Budete robiť v portfóliu ponúkaných pív nejaké zmeny?
Ako som už spomínal, verím, že v priebehu roka 2021 sa postupne dostaneme aspoň do blízkosti normálneho života na aký sme boli zvyknutí predtým. Načrtol som aj prípravu rôznych špeciálov, na ktoré sa všetci môžu počas nasledujúceho roka tešiť a verte, že ich nebude málo. Ďalej postupne redizajnujeme naše etikety a ostatné prekvapenia si zatiaľ nechám pre seba. Určite vás však o všetkom budeme informovať medzi prvými.
Prečítajte si aj
Šilker’s Brewery: Sme na malom trhu. Nechceme sa biť, ale spolupracovať
Snímka: Pivovar General