Šilker’s Brewery: Sme na malom trhu. Nechceme sa biť, ale spolupracovať

Lukáš Okál sládok a majiteľ kočovného pivovaru Šilker's Brewery

Rok 2020 môžeme označiť za jeden z najťažších v novodobej histórii Slovenska. Sektor gastra naplno zasiahli opatrenia, ktoré paralyzovali tisícky podnikov aj podnikateľov. Ťažké chvíle museli riešiť aj pivovarníci. Aj preto bude naša koncoročná pivovarnícka anketa trocha iná. Pivovarníci v nej budú bilancovať, ale aj odhadovať vyhliadky na ďalší rok. Dnes sa za rokom 2020 obzerá Lukáš Okál sládok a majiteľ kočovného pivovaru Šilker’s Brewery.

Dá sa nájsť na roku 2020 niečo pozitívne? Donútila vás situácia zaviesť nejaké zmeny, ktoré Vám môžu v budúcich rokoch pomôcť?

Určite áno. Z pohľadu nášho fungovania sme si dali záležať ešte viac na kvalite, ale hlavne na inováciách, nakoľko situácia bola aká bola. Tým pádom bolo potrebné „boj“ o zákazníka uchopiť zaujímavými a kvalitnými pivkami.

Pred korónou sme predávali sudoviny a fľašoviny asi v pomere 60:40 v prospech súdov, teraz je to 80:20 v prospech fliaš. To, čo vnímame ako pozitívnu vec, je rozmach plechovkového piva, o ktorom snívame už dlho, takže super vec, a tešíme sa, kedy budeme môcť aj my dať naše pivo do plechoviek.

Benefity piva v plechovkách nemusíme vysvetľovať, bolo to už niekoľkokrát popisované. A rád by som spomenul pozitívnu vec ešte jednu, a to je podpora ľudí, ktorí nezanevreli na slovenské pivo. Nakoľko gro slovenských remeselných pív sa predáva len na slovenskom trhu, kde sa musí predierať cez českú a zahraničnú konkurenciu, tak ľudia chceli podporiť svoje obľúbené, prípadne začali objavovať nové pivovarnícke projekty.

V neposlednom rade spolupráce, na ktoré bol tento rok bohatý. Spolupráca s Beermalade, Parom, ŽiWell, KakawCo+, Pivný raj. Keď tak rekapitulujeme, tak pozitívna správa bolo ocenenie 1.miestom na Slovenskej pivnej korunke 2020 v kategórii IPA s našou kolaboračnou IPA ČI NEIPA? #1 s Parom.

Pivovary budú rátať straty. Ako ste na tom vy? Viete fungovať v obmedzenom režime, alebo máte existenčné problémy?

Nakoľko náš projekt je kočovného charakteru, tak sa dá fungovať v obmedzenom režime, ale má to svoje „ale“. Nakoľko plánovanie v tomto období je takmer nereálne, pretože pandemická situácia sa nedá predikovať, a trend spred týždňa nemusí platiť na ďalší týždeň, tak je to náročnejšie.

Človek v dobrej viere navarí nové pivo  a zrazu … podniky zavreté, lebo… Z tohto pohľadu je jedno či je pivovar kočovník alebo kamenný. Vtedy máme problém všetci. Samozrejme, je tam prepad tržieb a tiež aj ziskovosť je iná. Nevadí, ideme ďalej a veríme, že rok 2021 bude skvelý. Chcem ostať pozitívny, ale určite nie na covid 😃 takže nech je už rok 2021.

Aký krok vlády by ste v tejto situácii privítali? Môžu Vám v tomto smere pomôcť aj fanúšikovia piva?

Začnem od konca. Áno, určite fanúšikovia piva sú neoddeliteľnou súčasťou tohto biznisu. Prečo? Jednoduchá odpoveď – remeslo = dať do toho kus samého seba, a to je úzko späté s ľuďmi, ktorí fandia tomu, čo daný pivovarník/remeselník robí. Po minulé roky sa často spomínala úroveň spotrebnej dane, zníženie DPH-čky na gastro segment…

Som vyštudovaný finančník a pozerám sa na to pragmatický – čo získa/stratí vláda a opačne, čo získa/stratí daný zákazník/segment zavedením nových opatrení. Určite menej byrokracie, zjednodušenie komunikácie so štátom, digitalizácia procesov, ale tak, aby boli zrozumiteľné pre všetkých a ľahko vykonateľné. Čo sa týka daňovej oblasti, tak možno pouvažovať o zníženej spotrebnej dane z piva pre minipivovary. To je tiež neoddeliteľná časť finálnej ceny piva. Progresívna spotrebná daň z piva/alkoholu aká je v niektorých štátoch.

S akými ambíciami vchádzate do roka 2021? Budete robiť v portfóliu ponúkaných pív nejaké zmeny? 

Určite s veľkými. Chceme zastabilizovať produkciu niektorých pív, doladiť detaily a zaradiť ako ináč novinky. Už teraz máme pripravené novinky, ktoré chceme priniesť, a ktorými chceme potešiť ľudí. Určite ponúka bude pestrá a sezónna. Zároveň budeme sa snažiť dobre čítať danú situáciu a na základe nej budeme variť piva, ktoré vedia prežiť čerstvé aj dlhšie obdobie ako len dva až tri mesiace (napr. saisony/farmhouse ale-y, ktoré máme radi, a ktoré objavujú aj konzumenti).

V rámci receptúr sme si počas tohto roka v prvej vlne, dali záväzok, že receptúry doladíme, a pri nových pivách sa pokúsime s nimi pohrať ešte viac. Tešíme sa na ďalšie spolupráce, ktoré sa už teraz plánujú. Sami môžete vidieť, že radi spolupracujeme a ukazujeme pozitívny prístup k takýmto projektom. Sme na jednom malom trhu a nechceme sa biť, ale spolupracovať.

Prečítajte si aj

Nilio: Máme už pripravené nové recepty na letné obdobie

Snímka: Šilker’s Brewery