Golem: Určite nám všetkým pomôže menej „facebookovania“

Pivovarnícky sektor má za sebou ďalší rok. Opäť bol pestrý na udalosti aj zmeny trendov. Pribúdajú nielen pivovary, ale najmä podniky, ktoré čapujú remeselné pivo. Nové pivné štýly začínajú na trh uvádzať aj nadnárodní hráči. Ako sa na rok 2018 pozerajú pivovarníci a ľudia, ktorí sa pohybujú okolo piva? Portál oPive.sk sa opäť rozhodol zorganizovať veľkú anketu. Dnes odpovedá Beáta Murková z košického pivovaru Golem.

Ako hodnotíte rok 2018 z pohľadu pivovarníka? Čo všetko sa zmenilo oproti minulosti?

Rok 2018, ktorý je už za nami, bol dosť búrlivý nielen v slovenskej spoločnosti, ale aj v pivovarníckom segmente. Vzniklo veľa subjektov, ktoré varia pivo a veľa sa experimentovalo v ponuke pív a pivných štýlov, čo je pre pivný trh veľmi dobré.

Čo by ste označili za pivovarnícku udalosť roka?

Okrem klasických podujatí na slovenskej pivovarníckej scéne akými sú každoročné Salóny piva, Biela vrana, Vyhlasovanie cien pivovarníckej akadémie… bol v našom pivovare určite udalosťou roka Oktoberfest, ktorý sa konal na prelome septembra a októbra. Pri tejto príležitostí sme našim zákazníkom uvarili špeciálne FEST pivo, ktorého receptúra vychádzala zo štýlu märzen piva a podľa spätnej väzby od našich hostí nás teší, že aspoň takto v malom – košickom meradle sa nám úspešne podarilo priniesť kúsok mníchovskej oktoberfestovej atmosféry.

Čo podľa vás najviac trápi pivovarnícky sektor a aké zmeny na trhu by ste privítali?

Viac sebareflexie, zdravé súťaženie, zdravé názory a osobné stretávanie nám môžu pomôcť napredovať ďalej normálnou cestou. Pre mňa osobne bola veľká skúsenosť byť členom degustačnej komisie v súťaži Slovenská pivná korunka, kde boli tento rok vyhlásené aj kategórie pre pivá, ktoré vyrábajú naše malé remeselné pivovary.

A na margo tejto mojej účastí v komisií, chcem podotknúť a zdôrazniť, že je dôležité pre každého z nás, kto sa venuje výrobe piva, sa v prvom rade sústrediť na kvalitu výroby vo vlastnom pivovare, vychytať „všetky muchy“ výroby a až potom riešiť iných, nekritizovať a nevidieť len tú svoju pravdu vo všetkom, ale snažiť sa byť, konštruktívny, nápomocný či radou alebo fyzickou pomocou tým, ktorí nás o to požiadajú a ktorí stoja o našu radu a pomoc.

Určite nám všetkým pomôže menej „facebookovania“, menej vypisovania a kritizovania na sociálnych sieťach, viac osobných kontaktov, viac kooperácii a vymieňaní si skúseností, lebo to je cesta, ako ísť a napredovať ďalej. Podľa mňa je trochu škoda, že na pivnej scéne vznikajú aj subjekty, ktorým možno nejde o pivo ako také, ktorí nemajú to pravé „pivovarnícke srdiečko“ a možno tak trochu vrhajú iné svetlo na malé remeselné pivovary, v ktorých to srdce je zastúpené.

Aké sú vaše plány na rok 2019? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?

Plány expandovať naše pivo mimo vlastný pivovar nemáme, plány expandovať po Slovensku tiež nie. Naďalej našou najväčšou ambíciou ostáva udržať si vysoký štandard a kvalitu, udržať sa na pivnom trhu, ísť si ďalej svojou cestou so svojím vlastným košickým a možno až slovenským príbehom už sedemnásty rok . Nový rok sme začali v našom pivovare „od podlahy“ a hneď 2. januára sme rozbehli rekonštrukciu priestorov. Po ich vylepšení sa už teším na realizáciu ďalších malých pivných výziev v podobe limitovaných edícii nových pív.

Prajem všetkým nám v pivovarníckom sektore , aby sme boli obklopení ľuďmi, s ktorými sa dá rozprávať o všetkom, nielen o pive, veľa zdravia a kúsok povestného šťastia pre každého kto pivo vyrába, kto pivovar vlastní, kto ho predáva aj čapuje alebo inak prispieva k propagácií pív z malých pivovarov.

Snímka: Pivovar Golem