V susednom Česku došlo k zaujímavej situácii. Jeden z najväčších hráčov v krajine uviedol na trh novinku, ktorá chce využiť nárast záujmu o remeselné pivo. Český Heineken vzkriesil značku piva Jarošov. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby v Uherskom Hradišti nefungoval niekoľko mesiacov Jarošovský pivovar.
Náhoda?
Začnime ešte v roku 1997. Práve vtedy sa rozhodlo, že Jarošovský pivovar po vyše 300-ročnej existencii zavrie svoje brány. Rozhodol kontinuálny prepad záujmu o jeho pivo aj rozhodnutie majiteľa nepokračovať v jeho prevádzke. Aj keď sa o jeho kúpu zaujímali viacerí hráči, k dohode neprišlo.
Značka po uzatvorení piva nezanikla. Pivo Jarošov sa postupne varilo v Krásnom i Veľkom Březne a do roku 2010 v Kutnej Hore. Keď sa Heineken rozhodol zavrieť Kutnú Horu, skončila aj výroba tradičnej značky. Jarošovské pivo zmizlo z výčapov. V roku 2013 nadnárodný hráč dokonca predal areál pivovaru v Hradišti. Zdalo sa, že značka je navždy pochovaná.
Nový pivovar
Keďže história varenia piva v Jarošove je bohatá, bolo len otázkou času, kedy sa nájde niekto, kto výrobu oživí. Stalo sa tak vo februári tohto roka, kedy len niekoľko metrov od pôvodného pivovaru otvorili Jarošovský pivovar. Ten ohlasoval návrat k tradícii varenia tamojšieho piva.
Nový hráč sa stretol s priaznivými ohlasmi. Asi si to všimol aj český Heineken, ktorý stále vlastní ochrannú známku Jarošov. Publicitu malého hráča využil po svojom. Značku po rokoch vzkriesil a asi pred mesiacom uviedol do predaja.
„Ide o značku s dlhodobou tradíciou, na ktorú našim výrobkom nadväzujeme. Jarošov 11 je k dispozícii prevažne na Morave a je určený hlavne pre krčmy a reštaurácie. Rozšírenie ponuky a ďalší predaj sa budú odvíjať podľa záujmu našich zákazníkov,“ povedala pre český Denník, ktorý na kauzu upozornil, hovorkyňa spoločnosti Heineken Česká republika Jana Pikardová.
Majú na to právo
A čo na tento krok hovorí samotný minipivovar? Podľa marketingového manažéra Jarošovského pivovaru Čestmíra Bendu má Heineken na výrobu piva pod označením Jarošov plné právo, keďže mu patrí táto značka. „Bežný konzument by však mal na prvý pohľad rozoznať rozdiely medzi našou jedenástkou a tou ich. Vzhľadom k tomu, že pivo nepasterizujeme ani nefiltruje, má tmavšiu a jantárovú farbu. Náš Jura je tiež menej prekvasený, a teda má 4,5 percenta alkoholu, zatiaľ čo pivo od Heinekenu má 4,7 percenta,“ porovnáva Čestmír Benda.
Zhrnuté a podčiarknuté, v Česku sa vlastne nič nestalo. Len sa malý hráč musel zmieriť s tým, že mu pribudla veľká konkurencia. Svedčí to aj o tom, že veľkí hráči sledujú malých a skúšajú, ako z trhu vyžmýkať čo najviac. Aj preto je pravdepodobné, že podobných prípadov bude v našom regióne pribúdať.
Snímka: FB Jarošovský pivovar