Šéf Heinekenu: Obávame sa, čo príde po lete. Projekt pivovaru Bradáč pozastavujeme

Šéf Heineken - Rene Kruijt

Gastrosegment zažíva najväčšiu krízu v novodobej histórii. Problémy riešia malí aj veľkí hráči. A nie je ich málo. O aktuálnej situácii aj o vyhliadkach na ďalšie mesiace porozprával pre portál oPive.sk generálny riaditeľ Heineken Slovensko Rene Kruijt.

Aké boli prvé reakcie v pivovare po tom, čo vláda zavrela všetky reštaurácie?

Okamžite sme kontaktovali našich HORECA partnerov. Zaujímalo nás, aká je u nich situácia a ich aktuálne potreby. Následne sme pripravili škálu riešení, ktorých súčasťou sú ekonomické a obchodné opatrenia, ktoré našim HORECA partnerom pomôžu v týchto náročných časoch. Pripravili sme individuálnu ponuku odloženia splatnosti faktúr či podporu predaja produktových zásob, ponúkli sme kompletný servis našich obchodných zástupcov a zástupcov spoločnosti v prípade otázok v oblasti legislatívy či technickej podpory.

Súčasťou opatrení bolo poskytnutie 1,5l PET fliaš, aby mohli prevádzky dopredať zásoby narazených sudov a tankov. Zároveň sme ponúkli podporu orientovanú na správnu komunikáciu v online prostredí prostredníctvom edukatívno-informačného portálu Horeca Academy. Stali sme sa zakladajúcim členom iniciatívy #podporsvojpub na podporu HORECA prevádzok.

Ktoré opatrenie ste urobili ako prvé?

V spoločnosti je bezpečnosť a ochrana zdravia našich kolegýň a kolegov tou najvyššou prioritou. Na prepuknutie vírusu COVID-19 sme reagovali prostredníctvom prijatia súboru striktných interných a externých opatrení. Zriadili sme krízový tím, ktorý pravidelne zasadá a vyhodnocuje aktuálnu situáciu. Pravidelne informujeme našich zamestnancov o jej vývoji a prijatých preventívnych opatreniach v súlade s nariadeniami a odporúčaniami štátu a Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

Veľa sa hovorí o tom, že mnoho reštaurácií ani neotvorí. Máte už prehľad, koľko podnikov už skrachovalo?

Náročná otázka, verím, že čo najviac prevádzok bude môcť opäť otvoriť. Aktuálne vyhodnocujeme celkový dopad súčasnej situácie. V tejto chvíli sa neviem oprieť o relevantné dáta, keďže situácia sa zo dňa na deň mení. Zatiaľ viem, že už neotvorí približne 20 prevádzok. Uvidíme, čo so sebou prinesie leto. To môže prevádzkam pomôcť opäť naštartovať svoj biznis, niektoré budú naopak nútené zatvoriť natrvalo. Podniky sa nemali možnosť pripraviť na aktuálnu situáciu.

Heineken - Zlatý Bažant

Je podľa vás pomoc vlády adekvátna?

K najviac zasiahnutým oblastiam koronakrízy patrí HORECA segment, ktorý predstavuje približne 30 percent objemu ročného predaja v rámci pivného trhu na Slovenku. Vážime si každú dostupnú pomoc štátu, ktorá pomáha zmierniť dopady súčasných obmedzení a zamedziť zanikaniu prevádzok. Odvetvie HORECA však bude potrebovať špecifickú pomoc na zmiernenie dopadov krízy aj naďalej. Za účinné nástroje považujeme granty i pôžičky, zníženie DPH na stravovacie služby a čapované pivo, či flexibilný prístup k znižovaniu spotrebnej dane. Uvítame však všetky riešenia, ktoré zredukujú straty pre a zároveň neohrozia zdravie zákazníkov či zamestnancov.

Dokážu terasy zachrániť letnú sezónu?

Aj keď je postupné uvoľňovanie opatrení povzbudivé, s najväčšou pravdepodobnosťou nedokáže otvorenie vonkajších terás v plnej miere zachrániť letnú sezónu. U ľudí badať z dôvodu pretrvávajúcich rizík v súvislosti s ochorením COVID-19 určitú zdržanlivosť. Predpokladáme, že aktuálne bezpečnostné opatrenia obmedzia kapacitu prevádzok na úroveň približne 30 – 40 percent ich celkovej kapacity.

V pláne máte otvorenie pivovaru Bradáč. Neovplyvní ho aktuálna situácia?

Vzhľadom na aktuálnu situáciu spojenú s ochorením COVID-19 je projekt minipivovaru do odvolania pozastavený. Akým spôsobom aktuálna situácia ovplyvní projekt ukáže čas. Uvedomujeme si, že situácia je náročná. Veríme však, že sa nám ju podarí spoločne zvládnuť a budeme môcť v projekte pokračovať.

Ako podľa vás zmení koronakríza gastrosegment?

Existuje obava, že vplyvom aktuálnej situácie sa môže gastro segment navždy zmeniť. Vidíme, že ľudia chodia menej často večerať do podnikov, zostávajú skôr v pohodlí domovov, varia alebo si objednávajú jedlo online s donáškou priamo domov. Preplnené puby, na aké sme boli zvyknutí pred krízou, už nemusia byť realitou. Počas letnej sezóny sa otvorením vonkajších terás môže priblížiť normálu, obávame sa však situácie, ktorá nastane po lete.

Prečítajte si aj

Heineken a Prazdroj rátajú škody. A zachraňujú, čo sa dá

Snímka: Heineken Slovensko