Rok 2020 môžeme označiť za jeden z najťažších v novodobej histórii Slovenska. Sektor gastra naplno zasiahli opatrenia, ktoré paralyzovali tisícky podnikov aj podnikateľov. Ťažké chvíle museli riešiť aj pivovarníci. Aj preto bude naša koncoročná pivovarnícka anketa trocha iná. Pivovarníci v nej budú bilancovať, ale aj odhadovať vyhliadky na ďalší rok. Dnes sa za rokom 2020 obzerá Katarína Koláčová, sládok a majiteľka kočovného pivovaru Ikkona.
Dá sa nájsť na roku 2020 niečo pozitívne? Donútila Vás situácia zaviesť nejaké zmeny, ktoré vám môžu v budúcich rokoch pomôcť?
Veľmi ťažko sa mi na roku 2020 hľadá čokoľvek pozitívne. Videli sme, ako sa zo dňa na deň zastavil svet, všetko sa pozatváralo a každý musel ostať doma. Pivná ekonomika pre náš segment je veľmi závislá na všetkom, čo sa zakázalo a obmedzilo, ako sú festivaly, reštaurácie a terasy. Videli sme ale potenciál v rozšírení darčekového sortimentu. Preto sme cez prvú COVID vlnu vymysleli a dokonca aj zrealizovali tri nové koncepty darčekových balení piva Ikkona. Jeden z nich si dokonca tento rok sieť supermarketov Billa vybrala do vianočného letáku, čo nám samozrejme veľmi pomohlo, lebo sa pivo stihlo zaviesť ešte pred zimným lockdownom.
Pivovary budú rátať straty. Ako ste na tom vy? Viete fungovať v obmedzenom režime, alebo máte existenčné problémy?
Straty rátajú ako veľké pivovary, tak aj tie najmenšie, to je isté. Nepoznám jediného človeka, ktorého by v našej bradži táto prekliata situácia nezasiahla. Pritom tento rok začal prekvapivo dobre. Keď to celé spočítam, tak minimálne pol roka 2020 sme buď vôbec nefungovali, alebo iba vo veľmi obmedzenom režime. K existenčným problémom to zatiaľ nezašlo, letná sezóna bola našťastie dobrá. Potrebujeme ale, aby sa už otvorili podniky a začalo sa opäť piť pivo. Hlavne čapované. Myslím si, že by sa všetkým uľavilo, ak by sa život konečne vrátil do normálu. Uvidíme, že ako ten nový „normál“ bude vyzerať.
Aký krok vlády by ste v tejto situácii privítali? Môžu vám v tomto smere pomôcť aj fanúšikovia piva?
Z pomoci vlády, v tej podobe, v akej ju aktuálne ponúka vieme využiť len dotácie na udržanie zamestnanosti v závislosti od poklesu tržieb. Inak by sme to asi nezvládli a museli by sme náš tím rozpustiť. Rozhodne by som uvítala, ak by popri aktuálnej pomoci štátu sa konečne otvorili podniky. Hoci aj s odstupom stolov a obmedzeným počtom napr. štyroch ľudí pri jednom stole. Aj to by veľmi pomohlo. Bojím sa ale, že táto situácia tak skoro nenastane. Fanúšikovia piva nám samozrejme pomôžu tým, že ostanú verní našej značne, aj keď je pre nich v týchto ťažkých časoch naše pivo výrazne menej dostupné, než tomu bolo „normálne“.
S akými ambíciami vchádzate do roka 2021? Budete robiť v portfóliu ponúkaných pív nejaké zmeny?
Tak ambície by aj boli, ale po tomto roku čo bol, ostávam veľmi rezervovaná a nemám zatiaľ ani veľké oči, ani prehnané očakávania. Bola by som ale rada, ak by sme zase nabehli na stabilný predaj piva a nemuseli každý deň sledovať, že čo bude a kedy zase skončíme všetci doma.
Zmeny v sortimente zásadné nebudú, tesne na konci leta sme zaradili do ponuky ďalší nealkoholický produkt a to Driver Pink Cabriolet. Zameriame sa skôr na to, aby sa tento nový produkt dostal do povedomia zákazníkov a získal si stabilnú základňu fanúšikov. Chceme v roku 2021 kráčať už len vpred a rýchlo zabudnúť na rok 2020.
Prečítajte si aj
Golem: Ak by sme mali iba reštauráciu, do ďalšieho roka by sme nešli
Snímka: Pivovar Ikkona